zaterdag 13 mei 2017

Terugtocht van de TOFINO

Van april tot juni was de TOFINO bezig met de vaart van het Caribisch gebied naar Nederland. Gedurende de vaart van de Azoren naar Plymouth wordt duidelijk dat twee bemanningsleden door tijdgebrek in Plymouth van boord moeten stappen. Mijn dochter vraagt of ik het laatste stuk wil opstappen. Op maandag rijd ik met de echtgenote van een van de bemanningsleden mee, als zij naar Plymouth gaat, om haar man op te halen. In Calais nemen we een hotel en de volgende ochtend om tien voor negen de tunnel. Onderweg vernemen we dat de TOFINO inmiddels is afgemeerd in Plymouth. Om twee uur komen wij aan. We verkennen de stad even, gaan eten en vroeg naar bed. De volgende dag de noodzakelijke foerage gedaan en eind van de middag besloten met het tij mee te motorzeilen naar Weymouth. Het is hobbelig op zee en heel koud het grootste deel van de nacht staat de radar bij in verband met de mist. We hebben gerekend op twee keer stroom mee en een keer tegen. Bij Portland is het nog ongeveer 8 zm als het tij net begint mee te lopen. We verleggen de koers naar Pool harbour. Het zicht is het ene moment goed en het volgende moment slecht. Als we de afslag naar Pool harbour moeten nemen verleggen we de koers naar Lymington. We hadden verwacht met het kenteren van het tij bij de Solent aan te komen maar we zijn iets te vroeg. Hierdoor hebben we twee uur nodig om van de Needles naar Lymington te komen. Het is inmiddels weer avond geworden en we kunnen op de Solent in polo en korte broek buiten zitten. Bij Lymington aangekomen benutten we de heerlijke avond (achteraf gezien het enige moment van de hele reis) en het meelopende tij om toch maar door te varen naar Portsmouth. We meren om 11.00 uur af aan de fuel ponton want de dienst doende bewaker weet niet of er nog ergens een plek vrij is. Op vrijdag staat de wind oost en blijven we in Portsmouth. Zaterdag vertrekken we vroeg met het tij van de Solent mee naar buiten om net buiten Wight de stroom op te pakken tot Beachy Head, na de ronding van Beachy Head teren we nog op de stroomraffeling. Hierdoor hebben we 8,5 uur totaal het tij mee gehad en meren af in Eastbourne. Na tanken en overnachten gaan we zondag weer door naar Dover. We hebben het tij mee bij Dungeness slack en pakken daarna het tweede tij direct weer op tot Dover. Voor de maandag wordt het zicht poor and occasionly verry poor voorspeld. We blijven een dag liggen. Dinsdag om vier uur op en op weg naar Duinkerken. We zien veel rook op het strand en in de haven komen we tot de ontdekking dat we in een filmset beland zijn die over de bevrijding van Frankrijk in de tweede wereld oorlog gaat. Als we goed en wel afgemeerd zijn komen er tal van oude Engelse bootjes binnen lopen en op de steiger lopen de soldaten verkleumd van de koud en in dekens heen en weer.
Wij hadden het al koud in onze pakken met de nodige onderkleding dus voor de filmspelers is het afzien geweest. Woensdag lopen we net met een heel tij door naar Zeebrugge waar we met de eerste tegenstroom moeten wachten tot een containerschip in de haven gedraaid is. Donderdag plannen we het zo dat we om 11.30 in Vlissingen zijn waar we opgewacht worden door onze echtgenotes, kinderen en kleinkinderen. Samen varen we door naar Herkingen waar de TOFINO een nieuwe ligplaats heeft gekregen.