zaterdag 11 december 2010

Vakantie 2005

Het is vrijdagmiddag en ik stop om 15.00 uur met werken. Hierdoor kunnen we om 17.30 op de boot zijn.  De meeste zaken voor de vakantie zijn al aan boord maar we brengen op ons gemak nog de laatste spullen van de auto naar de boot. Rond de klok van 6 vertrekken we en halen op de motor de Haringvlietbrug van 19.00 uur. Er is geen wind waardoor we genoodzaakt zijn om ook na de Haringvlietbrug nog op de motor verder moeten. Het heeft wel het voordeel dat we om 21.30 uur kunnen afmeren in Stellendam. We gaan direct naar bed want de volgende dag willen we vroeg vertrekken. Ook op zaterdag is er geen wind zodat er weer op de motor gevaren moet worden. Net na de middag liggen we in Oostende. Het is er niet druk en we kunnen zelfs aan een boei (box) liggen. Robert de vrolijke havenmeester is niet blij. Hij klaagt over het uitblijven van de drukte en roept bijna failliet te gaan. De volgende ochtend gaan we om 6.00 uur weer verder met als doel Dover. Robert roept nog dat het mistig is buiten.
Er staat een redelijke wind waardoor we verwachten dat de mist niet lang zal aanhouden. De eerste 5 a 6 uur zitten we toch tussen de scheepvaartroute en de banken in dus z'n vaart zal het niet lopen. Op het punt dat we moeten besluiten wat we verder gaan doen trekt het open en kunnen we de oversteek naar Dover maken. Voor Dover roepen we de haven op en mogen direct naar binnen. In het Granville dock meren we af. We hebben die dag 61 mijl gezeild met een gemiddelde van 6.2 zonder een keer over stag te moeten.
Op maandag zeilen we een stukje maar het meeste moet  naar Brighton toch op de motor afgelegd worden. De dinsdag is al niet veel anders maar het resultaat is wel dat we op dinsdagavond in Gosport (Solent) liggen. Op woensdag zeilen we een klein stukje verder de Solent op en meren af in de Moody haven (de laatste) op de rivier Hamble. We pompen de bijboot op en maken die klaar voor gebruik op de Solent. Woensdag zouden we naar Beaulieu river gaan.  Na overleg met de bemanning (vrouw en dochter) worden de plannen gewijzigd mits we de benodigde kaarten kunnen kopen. Direct naar de watersportwinkel en nieuwe kaarten voor het gebied voorbij de Solent gekocht, stroom bekeken en rekenen. Het tij gaat rond 16.00 uur lopen dus we kunnen nog verder. De bijboot weer leeg en weer in de bakskist.
Er staat wind dus we kunnen weer zeilen. Zodra we de Needles gepasseerd zijn komt er weer mist opzetten. Ook deze keer hebben we wind en het doel Poole is bezeild. Bij de aanloopboei van Poole zitten we zo dicht onder de kust dat het weer opentrekt. We varen Poole binnen en zoeken een haven. We worden een poot uitgedraaid en betalen dik 44 euro om 7 uurtjes in een haven te mogen slapen want de volgende ochtend willen we vroeg met het tij mee door naar Weymouth. We zeilen wederom en zodra de eerste zonnestralen warmte geven kan de zwemkleding weer aan. In Weymout blijven we een dag liggen en gaan daarna naar Lulworth Cove. (Wilde ik al vele jaren eens doen). Hier ankeren we. Het is zo druk dat het lijkt of dit de plaatselijke badplaats is. Rond 17.00 uur loopt het leeg en met nog twee ander boten liggen we hier voor anker.
Als we de volgende dag buiten in de kuip zitten te ontbijten komt er een snelle boot op ons af met de mededeling of nu vertrekken of 20 zm omvaren in verband met de schietoefeningen van de marine. We besluiten direct te vertrekken. Helaas moet dit op de motor want de stroom loopt niet mee en met het beetje wind zijn we niet snel genoeg uit het schietoefeningsgebied. Rond het middaguur trekt de wind aan en zeilen we verder. Een van de twee andere boten die met ons in de baai geankerd heeft (een onder Engelse vlag varende Westerly met kimkielen is een uurtje eerder vertrokken en daar lopen we op in want na verloop van tijd komt deze in zicht. Hij vaart zo dicht onder de kust dat het wel lijkt of hij over het strand gaat. Bij Malin Haed loopt hij weer op ons uit  Achter ons horen we de eerst schoten. Twee Nederlanders die ons tegemoet komen krijgen ook bezoek van de motorboot en verleggen hun koers (ver uit de kust). Net voordat de aanloopboei van Pool in zicht komt horen we een Mayday Het is van de Westerly Hij is bij Old Harry aan de grond gelopen en de reddingsboot moet een rubberen boot gebruiken om er bij te komen. We komen wederom in Poole aan en nemen nu de Town Quay Harbour. Met 29 euro is dit klantvriendelijker. Enige tijd later komt de Westerly naast ons in de box liggen alsof er niet gebeurd is. Er zitten vier oudere kerels aan boord en we vragen er maar niet meer naar.
De volgende dag varen we terug naar Gosport. De windverwachting is 5 a 6 maar de praktijk geeft af en toe 34 kn op de windmeter aan. Met een stormfok, wind in de rug en stroom mee vliegen we de Solent weer in. De dag daarop terug naar Brighton is al niet anders en na zeer vroeg vertrokken te zijn, komen we 11.30 uur aan in Brighton. Hier blijven we een dag liggen en zeilen dan op ons gemak naar Eastbourne. Van Eastbourne naar Dover zitten ze er met de weersverachting weer naast. Wederom moeten we zwaar reven. We horen het zoveelste Mayday. Op onze koers is een catamaran van 14 meter met 7 opvarenden omgeslagen. Net voordat we op de bewuste coördinaten aankomen komt de reddingsboot ons voorbij lopen en kunnen wij onze tocht vervolgen.
In Dover blijven we weer een dag liggen. De weersverwachting voor de lange termijn ziet er niet best uit er komen veel lage drukgebieden aan. We gaan in Dover weg om 4.00 uur. We mogen van Port Control direct naar buiten. We laten de marifoon nog even aan staan op Port Control. Het is enorm donker en er staat een hoge deining die we niet zien aankomen door de vele lichten van Dover. We horen nog wel dat via de marifoon wordt aangegeven dat "two little ships have left the Western Entrance". We worden "gevolgd", maar dat geeft ook een veilig gevoel. De ferry's weten nu dat wij er aan komen en houden rekening met ons. De wind valt weer weg en de motor moet er weer bij. We krijgen het tij tegen en kruipen naar Blankenbergen. Als we er aankomen begint de kentering. We kunnen met het tij door naar Vlissingen maar Blankenberge heeft zo ook zijn charme waar we graag een nachtje willen blijven. De volgende dag in de namiddag gaan we weer door naar Middelburg. Hier blijven we ook weer een dag liggen. Via het Veerse meer varen we naar Goes en vinden nog een plekje bij De Werf. Op Zaterdag gaan we met de brug van 13.00 uur weg. Het is rustig als we gaan want de grote hoop is met de brug van 10.00 en 11.00 uur vertrokken. Het is de bedoeling om nog een tussenstop voor de laatste overnachting te maken. Omdat de wind ons gunstig gezind is en de verwachting voor de zondag heel slecht is besluiten we door te varen naar Noordschans. De Thuishaven. Om 21.15 uur komen we hier aan. De volgende dag constateren we dat het weerbericht klopt en krijgen inderdaad een bui, van vroeg in de ochtend tot laat in de middag.

0 reacties:

Een reactie posten