maandag 13 december 2010

Vakantie 2007

Foto 1 tot 15 logstand 6069
Om 18.45 uur zijn we vertrokken uit  Noordschans. Onze dochter Bianca is nog bij ons aan boord en die zetten we om 19.30 uur af in Willemstad. Martin  haalt vlug nog wat weerberichten via internet binnen en we varen snel verder om de brug van 20.00 uur nog te halen. We hebben erg slecht weer onderweg met windstoten tot 31.5 knopen. Als we in Stellendam aankomen valt de wind weg en kunnen gemakkelijk aanleggen om 22.30 uur.
Zaterdag 30-06
Foto 16 en 17
Om 6.00 uur vertrekken we uit Stellendam. We hebben geluk en kunnen direct de sluis invaren en om 6.30 uur zijn we al "buiten". De hele dag hebben we een 5 a 6 zw op kop waardoor we enkele rakken moeten maken. We nemen rakken van ongeveer 6 mijl op een van de rakken komen we uit op de bovenzijde van de Oosterschelde. Bij het volgende rak op de vaargeul van de Oosterschelde en bij het volgende rak op de noordzijde van Westkapelle. Naar Oostende wordt een nachttocht die zeker niet tof is. We besluiten om onder de kust toch maar naar Vlissingen te gaan.
We nemen de Michiel de Ruyter haven. Prijs 25.10 incl 5 amp stroom. Douches 1 euro
Wind 5 a 6 uit het zw
Zondag 1-7
Foto 18
We vertrekken om 6.20. De stroom is al aan het lopen. We wilden om 6.00 uur weg maar de lichten stonden op dubbel rood. Navraag leerde dat dit altijd zo is maar als er genoeg water boven de drempel staat kun je gewoon uitvaren.
We zetten de zeilen voor een zuidelijke wind die later op de dag naar het zw draait. Als de zeilen staan blijkt de wind al gedraaid te zijn naar zw en dan nog maar 8 a 9 kn. We halen de zeilen eraf een gaan op de motor verder.
Net na Zeebrugge komt er weer wat wind (en ook nog uit het zuiden) we gaan toch maar op de motor verder. Om 10 uur meren we af in de North Sea Yachtclub bij Robert die ons helpt bij het aanleggen. We mogen kiezen waar we gaan liggen. Er zijn plaatsen in overvloed en dat voor deze tijd van het jaar is haast onvoorstelbaar. Tijdens het varen veel regenbuien gehad maar eenmaal in de haven regelmatig zon en een behaaglijke temperatuur.
We eten lekker buiten. De verwachtingen voor de komende tijd is veel wind uit de zuid west hoek hetgeen niet aantrekkelijk is om naar de zuidkust van Engeland te varen. We besluiten de tocht te verleggen naar de Oostkust van Engeland. Naast ons ligt een zeilboot die uit Engeland (Aldeburg) komt. Er zitten drie Engelse mannen op. George, Peter en Richard. We komen aan de praat en vertellen dat we ons doel verlegd hebben. We gaan de oostkust van Engeland bekijken. Zij komen uit dat gebied en willen ons de leuke plekjes tonen. Ze komen bij ons aan boord met een fles whisky. Ze vertellen dat je de boeien goed moet ronden en zeker niet mag afsnijden. Op de River Deben  kun je goed eten bij Mayboush. We moeten meedrinken. Ze hebben een mooi boek waar veel over de oostkust instaat. Het ISBN nr.0852883692 is en we proberen dit boek zodra we in Engeland zijn te kopen. Het was een gezellige middag en Peter (vrouw Margaret die sherry erg lekker vindt) geeft aan dat zodra we in de buurt zijn hem moeten bellen. Dan komt hij langs. S 'Avonds gaan we naar de yachtclub om te internetten. De Engelsmannen geven nog een weersite nl. http://www.northseaweather.co.uk/
Havengeld 23 euro en douches en internet in clubgebouw gratis.
Maandag 2-7
Geen foto's
We zijn om 6.00 uur opgestaan en willen om 6.20 uur het weerbericht nog luisteren. De wind zal een 5 a 6 geven met een uitschieter naar 7 vanuit  zw. We besluiten toch te vertrekken, omdat het weer er de komende dagen alleen maar slechter op wordt. Het is bewolkt weer met wat blauw in de lucht. We trekken onze pakken aan en maken ons gereed om te vertrekken. Om 6.45 cirkelen we tot 7.20 uur rond in de haven, omdat er nog twee ferry's uitmoeten.
Op zee zetten we de zeilen richting Ramsgate. De wind is 15 knopen en het is aangenaam varen. Echter rond de middag neemt de wind toe tot 30 knopen en de golfhoogte neemt ook toe tot wel 3 meter. Dit hadden ze niet voorspeld. De golfhoogte zou ongeveer 1.5 meter worden. We hebben ons goed aangelijnd en Martin krijgt constant veel water over zich heen. We hebben het grootzeil en Genua flink gereefd en varen verder. Er staat constant een zw 7 en we hebben het idee dat de golfhoogte opgelopen is naar 4 meter maar dit  kan ook zo lijken. We willen het grootzeil nog verder reven maar het onderlijk schiet los. De knoop van het onderlijk is eruit gegaan. Vlug draaien we het grootzeil helemaal in. Een geluk dat we niet naar de mast hoeven en dit in de kuip kunnen indraaien. We gaan verder op een klein fokje. We drijven hierdoor te veel af, waardoor we straks voor de kust  tegen wind en stroom op moeten kruisen. We besluiten de motor bij te zetten. We willen de fok weghalen, omdat we teveel  uit de koers raken en nu schiet een schoot los. Gelukkig niet de schoot die we gebruiken. Vlug haal ik deze binnen. De andere schoot schiet om de railing en door de harde wind schiet er een knoop in. Nu moet ik naar voren om de knoop eruit te halen. We moeten nog ongeveer 15 mijl afleggen. De Arvid heeft het niet makkelijk. Hij bonkt in de golven, maar houdt zich goed. Martin ziet bijna niks, omdat zijn bril contant zoutwater overkrijgt. Ik probeer zijn bril  met water schoon te maken, maar dit heeft weinig zin. Er komen teveel golven komen over, waardoor zijn bril steeds weer van nieuw zeewater wordt voorzien. We hebben nog geluk dat het helder weer is en weinig geregend heeft. Om 17.30 uur roepen we de port control op of we Ramsgate in mogen. Gelukkig mogen we direct naar binnen en leggen we vast in een box. Het is hier ook al niet druk. We kleden ons uit en Martin is door en door nat en zoutig. Mijn haren lijken wel op dreatlocks. We gaan eerst naar de havenmeester en dan is het tijd om iets te drinken en met iets lekkers erbij, hier hadden we op zee geen tijd voor. We zijn uitgeteld. Om 19.00 uur nemen we een lekkere douche. Fijne douches die gratis zijn. En om 21.00 uur liggen we allebei in bed..
Havengeld 23 pond per nacht.
Port control moet opgeroepen worden op kanaal 14 en de haven kun je oproepen voor een plaatsje in de haven op kanaal 80.
Dinsdag 3-7
We zijn allebei vroeg wakker en om 7.00 uur zitten we al aan een eitje met een zelf gebakken croissantje. We blijven vandaag in Ramsgate liggen. Het is zwaar bewolkt weer en af en toe regent het. We gaan het stadje Ramsgate bekijken. Als we de haven uitlopen zien we een kerkje speciaal voor zeilers. We hebben er een paar foto's van gemaakt. Even verderop zitten twee kleine winkeltjes waar ze bootspullen verkopen. We kopen daar een nieuwe kaart van de Oostkust. Een boek dat we geschikt vinden, kunnen we niet vinden. Hopelijk in de volgende haven. Weer iets verder zit een winkeltje Shipshape waar je goedkoop kunt internetten voor 2 pond per uur. Je mag hier je eigen laptop meenemen. Erg handig om de weerkaartjes te downloaden. In het stadje zijn verschillende winkeltjes te zien. Bakker, slager en supermarkt zijn binnen 10 minuten loopafstand te halen vanaf de haven. Er is een zandstrand, echter met veel keien. Als het vloed is, is er geen zandstrand meer te zien.
Woensdag 5-7
Om 6.00 uur vertrekken we uit Ramsgate op weg naar Harwich. We hebben een zw wind tussen de 20 en 25 knopen. De ochtend is erg regenachtig en koud. In de middag schijnt de zon regelmatig. De reguleerlijn van het grootzeil schiet elke keer los doordat er veel wind staat. Hier moet verandering in komen. Verder is het een fijne zeildag. Veel ruime wind alleen het laatste uur moesten we tegen de wind opboksen. Om 14.00 uur zijn we in Woolverstone in de Royal Harwich Yacht Club. We kunnen lekker buiten zitten. Na het eten wilden we naar Pin Mill. Dit is ongeveer een half uur lopen door de bossen. We krijgen echter slecht weer met onweer en besluiten maar binnen te blijven. Er is echter een wedstrijd vlak voor ons met open bootjes. Met onze ligplaats op de kop van de steiger was het leuk om te zien (vanuit de kuiptent).
De douche is goed. Alleen in hoogseizoen misschien te weinig douches. Er zijn er maar twee. Er liggen hier geen Nederlanders. Ik denk omdat het weer zo slecht is. Verder is hier niks te beleven, wel veel bosrijk gebied.
Havengeld 20 pond per nacht. Gratis stroom en douche.
Donderdag 6-7
Rond 10.00 uur vertrekken we naar Ipswich. Een stukje de rivier opvaren. Gezien de voorspelling voor een 7 a 8 zw op zee een goede keus. Dit is ongeveer een uurtje varen. Je moet een sluisje door om de haven van Ipswich in te komen. Het sluisje heeft een drijvende steiger, waar je de boot goed moet vastleggen. Ze laten heel snel, veel water naar binnen stromen. (We hebben dit eerder gezien in Eastbourne). In de haven mag je aan de langsteigers als bezoeker aanleggen. In de haven is het niet druk en we krijgen een box toegewezen. We gaan samen de stad bekijken. Er zijn veel winkels en een grote supermarkt op 10 minuten afstand. In de avond probeer ik of het internet het doet. Ja hoor, we hebben hier gratis internet. Bianca (dochter) is on line en we kunnen even gezellig bijkletsen.
Havengeld 21.60 pond douches gratis.
Weer: zw 7 tot 8
Vrijdag 6-7
Vanmorgen al vroeg wakker. Zet het internet aan en fijn dat Bart on line is. Nu kan ik ook met hem bijkletsen. We gaan vandaag niet varen. Ze hebben een stormwaarschuwing uitgebracht. Het is wel droog maar zeer winderig. s'Morgens  ga ik op pad om voor de kinderen iets te zoeken. Jammer er was niks leuks. Om 13.00 uur gaan we naar Pin Mill lopen. Martin op google gekeken wat de afstand was. Is 10 km. Makkelijk te lopen. Om 16.00 uur zijn we bij Pin Mill. Dit doen we nooit meer. Het was een zeer gevaarlijke weg zonder voetpad. Overal staat wel dat er een voetpad is maar waar het uitkomt staat er niet bij. Op een gegeven moment was ik bijna mijn schoen kwijt, zover was ik in de blub gezakt. We hebben wel gelachen. We wilden bij Pin Mill iets eten, maar de keuze was gering. We besloten om daar alleen iets te drinken en dan de bus terug naar Ipswich te nemen. In de haven van Woolverstone heeft Martin nog even in een afvalbak gekeken. Hij had nl. zijn nieuwe (net gekochte)  borgringen per ongeluk weggegooid met het afval. We hadden al twee winkels gehad om nieuwe te kopen, maar bij allebei uitverkocht. Nu we er toch langs kwamen, ging Martin toch maar even kijken. En we hebben ze terug gevonden. Het vuilnis van ons lag nog helemaal bovenop. Net als Martin de borgringen uit de container haalt komt er een engels man langs die met een lach  egt "hard times".  De bus kwam om het 1.5 uur. We moesten nog drie kwartier wachten. Gelukkig kwam er iemand uit de haven van Woolverstone die ons naar Ipswich heeft terug gebracht. Hij vertelde ons dat er in onze haven een goed restaurant zat, maar dat je wel moet bespreken. Toen we het hadden over onze planning voor de komende dagen kregen we de opmerking mee "very nice, but don't be afraid to shake hands with the pedistranians". We begrepen het toen niet helemaal maar dat zou nog komen. Om 18.00 uur waren terug in de haven en hebben snel een tafeltje geresrveed. Gelukkig kon dit nog. Vanavond moet het hier heel luidruchtig zijn. Veel jeugd die uitgaat. We wachten wel af.
Ik wilde gaan douchen, maar de druk was van het water. Heb even moeten wachten voor er weer water uit de douchekraan kwam. Wel raar. Verder was de douche wel goed.
Het restaurant The Last Anchor was erg goed. Weet niet wat ik precies gegeten heb. Martin tomatensoep met appel en mosterd. Was iets zoeter als bij ons, maar hij vond het wel heel lekker. Ik iets met bladerdeeg en kool en iets oranjes (soort groente die erg zoet is), maar wel lekker. Ze konden niet uitgelegd krijgen wat het was. Daarna hebben we allebei een steak met aardappeltjes zeer dun gesneden in een roomsausje en kriel aardappeltjes met broccoli, mini maïs, rode kool en peultjes gegeten. Ik heb nog een nagerecht op. Een soort appeltaartje, warm met kaneelijs. Groot maar wel lekker. De prijs 45 pond.
Na het eten nog een klein stukje door de haven gewandeld en gaan slapen.
We hebben geen herrie gehoord van uitgaande jeugd.
Zaterdag 7-7
Het weer ziet er weer een stuk vriendelijker uit. We hebben windkracht 3 W. We gaan vandaag weer verder naar de River Deben. Eerst nog wat boodschappen doen. Om 10.50 uur zijn we door de sluis. We hebben afgaand water en nog 0.8 stroom mee. We moeten ongeveer 5 knopen varen. We merken dat de UV rand van de fok een stukje los zit. We moeten dus een zeilmaker zoeken. Om 12.30 zijn we voor aan in de rivier 51.57.437 N en 001.17.506 E. Nu varen we onder de kust en volgen de boeien goed naar de River Deben. Rond 14.00 uur liggen we voor de River Deben, maar we durven er nog niet in. Om 14.15 uur gaan we de rivier op. Je moet de boeien goed volgen en zeker niet afsnijden. We vinden het allebei een hele belevenis. Als we bijna bij de haven zijn zien we een zeilboot ons te gemoet komen. Martin vraagt of het te doen is om naar de haven te varen De Engelsman zegt dat hij is vastgelopen en is omgekeerd. Martin wil het toch proberen want het water stijgt nog steeds. Vlak voor de haven zitten we echter ook vast. Er zijn zoveel boeien dat we ons vergist hebben en een rode boei rechts hebben laten liggen. Het is gelukkig maar blubber. We varen verder en als we de haven van Woodbridge in willen, zien we dat er boven de drempel van de haven nog maar 1.50 water zit. De havenmeester roept hoeveel diepgang we hebben en zegt dat we nog een uur moeten wachten aan een mooring. De haven doet me een beetje denken aan Goes. Veel kleine bootjes en veel bedrijvigheid, maar toch ook weer rustig. We kunnen in een box. We zijn de enige Nederlanders. We kunnen hier geen dagen blijven liggen, omdat we bij doodtij er niet meer uitkunnen. De haven is nog in aanbouw. Er is een barak waar de douches en wc zijn. Het gebouw is in aanbouw. Wordt erg mooi als het afgebouwd is. Woodbridge is een toeristisch dorpje. Met veel winkeltjes en een supermarkt (die ook op zondag open is) en veel eetgelegenheden. Aan het begin van de haven staat een watermolen.
Havengeld 20 pond inclusief stroom en douches. Voor de stroom heb je wel een adapter nodig. Gelukkig hing er een aan de stroompaal. Later zagen we mensen met een adapter van het havenkantoor komen. We denken dat je er daar een kunt lenen. Morgen willen we verder.
Zondag 8-07-07
Het is stralend weer en totaal geen wind. Het is bijna te heet om buiten te zitten. We besluiten om vanavond verder te gaan richting River Ore. Martin blaast de bijboot op. Vanavond willen we  een mooring aan het begin van de rivier pakken. We doen nog wat boodschappen en hebben verder een rustdag. Om 18.30 gaan we haven uit. Er ligt wel een stenen drempel in de haven, waar we foto's van gemaakt hebben. We varen tot ongeveer 2,5 mijl voor de uitgang en pakken daar een mooring 52.00.884 N en 001.21.715 E. We hebben geen havenmeester meer gezien.
Maandag 09-07-07
We wilden om 4.30 weg, maar het was nog te donker en zijn daarom pas om 5.00 uur vertrokken. De witte tonnen geven de diepere stukken in het water aan. We hebben 4 knopen wind NW. We hebben 2 knopen stroom tegen en geen golfslag. Een half uur later hebben we 3 knopen stroom tegen. Op zee is het erg rustig we moeten de motor bijzetten, anders zijn we te laat om de River Ore op te varen. Als we de River Ore opvaren hebben we soms 4,5 knoop stroom mee. Oppassen! Het lijkt wel  of je zo het strand opvaart. Nu snappen we wat die Engelsman bedoelde. De stroming is zeer sterk. We gaan aan een boei liggen bij het plaatsje Orford en gaan nog wat slapen. Om 10.00 uur komt de havenmeester aankloppen. We zeggen dat we hier net zijn aangekomen en de havenmeester zegt dat we dan nog niet hoeven te betalen. Martin vraagt of hij vast voor de komende nacht zal betalen, maar de havenmeester zegt nee. Aan een mooring liggen kost 8 pond. We gaan met de bijboot het dorpje bekijken. Het is zeer klein er is een super klein supermarktje waar je ook geld kunt pinnen en postkantoor in zit. Er is een oud kasteel en er moet daar ook een rokerij zijn ( voor gerookte vis). Hoorde dit achteraf van Peter, weten dus niet waar het precies is. Alleen dat het er erg lekker is. Na een uurtje zitten we weer op ons bijbootje en varen terug naar de boot. Het is koud en regenachtig. We hebben de tent er nu maar opgezet. In de avond veel onweer en regen.
Dinsdag 10-07-2007.
We zijn vroeg wakker en vertrekken om 8.00 uur naar River Alde. Het is lekker weer en we draaien de fok uit. We gaan maar 3 knopen vooruit met de stroom mee. We moeten een boei bij de Martello toren zoeken. Er liggen daar 3 visitors boeien. Het kan zijn dat er tot 3 boten aan een boei liggen. Wij hebben geluk er is een boei vrij, waar we aan gaan liggen. We gaan van boord met de bijboot, die je voor het clubgebouw op een drijvend steiger vast kunt maken. Let wel op, als het eb is ligt je bijboot op het droge. Motor omhoog zetten want er liggen kiezels. We gaan het dorpje verkennen. We lopen bovenlangs, het is er erg mooi. Je ziet meteen de zee. De rivier blijkt parallel met de kustlijn te lopen en een van de oevers van de rivier is dus aan de andere kant strand. Enkele mijlen lang. Als we het dorpje ingaan zien we een telefooncel en bellen Peter op. Die wil met ons iets gaan drinken. We gaan in een heel klein zaakje koffie drinken. Martin vindt de koffie lekker. We konden zelfs buiten zitten . Hadden dat hier niet verwacht. Het is er zo klein dat wij zonder begeleiding nooit binnen gegaan zouden zijn. Er zijn hier verschillende winkeltjes, vooral voor toeristen. Er is een hele oude kerk, die de moeite waard is om te bekijken.  Er is ook een supermarkt. Peter laat ons het clubgebouw zien en je mag hier ook douchen. Om 7.30 gaat Martin met de bijboot Peter ophalen om bij ons iets te drinken (witte wijn) Zijn vrouw kan jammer genoeg niet meekomen. Ze heeft haar dochter en kleinkinderen op bezoek gekregen. Ze heeft wel een potje marmelade meegegeven die ze zelf gemaakt heeft. Peter zegt als hij in Nederland is ons zal bellen. Het was erg gezellig.
Woensdag 11-07-2007
We zijn om 8.00 uur opgestaan en om 10.00 uur komt de havenmeester langs. 5 pond. Dat valt weer reuze mee. Het weer valt een beetje tegen. Het is vrij koud, maar gelukkig wel droog. We stappen in de bijboot en gaan nog even lekker langs het kiezelstrand, waar niemand ligt, uitwaaien. Dan drinken we in een klein restaurantje nog een regular koffie. Het lijkt wel een emmer. Later blijkt dat dit de kleine kopjes zijn. Zo groot als een soepkop, maar wel te drinken. We zitten buiten, achter op een terrasje dat niet groter is als 3 bij 3 meter. We wilden gaan uit eten bij het Regatta restaurant ( moet heel goed zijn), maar het zou gaan regenen en we kunnen alleen aan wal met de bijboot. We eten daarom maar wat aan boord. De bijboot moet weer opgeruimd worden, want we willen morgen naar Lowestoft en ze geven een windkracht van 4, 5 en af en toe zelfs 6. Teveel om de bijboot erachter te laten. Martin laat eerst het zitje leeglopen en dan een beetje de achterkant. Zo kan hij de motorsteun eraf halen. Daarna slepen we de bijboot naar de zijkant van de boot en met een kraanlijn hijsen we de boot aan boord. Het ging erg makkelijk zo. Nu kan de bijboot nog wat drogen. Er viel geen regen en er waren in de avond nog zeilwedstrijdjes. Aan de mooring liggende en in de kuiptent hadden we een goed zicht hierop.
Donderdag 12-07-07
We zijn om 9.10 vertrokken van onze mooring. Havenmeester niet meer gezien. We hebben nog een beetje stroom tegen van ongeveer 1 knoop. Er is bijna geen wind ZZW en de zon zien we geregeld. Als we over de drempel varen zien we dieptes van 3.3 en 3.6 dat houdt wel in dat je niet veel voor hoog of laag water hier naar binnen kunt. Zodra we de drempel passeren roept Martin zo dat hebben we weer gehad en bijna tegelijkertijd voelen we in de vaargeul naar zee in de golfdal de grond. Direct bijsturen en met de golf zitten we gelijk weer in de geul. Door de stroming werden we teveel verzet en hebben we niet goed opgelet. Gelukkig was het modder. De genua gaat uit en we lopen 5 a 6 knopen. Even gaat het grootzeil erbij maar dat is gezien de wind en de vaarrichting geen succes. De boom gaat op de Genua en het loopt lekker, dan draait de wind en wakkert wat aan, de boom moet er af en na een half uurtje gaat het grootzeil er weer bij. Als dan toch de Genua weer gaat klapperen halen we het grootzeil maar weg.
We blijven met een gemiddelde van 4.5 knoop doorlopen. Als de wind 7 mijl voor de haven verder invalt en we nog maar 2.5 tot 3 knopen lopen gaat de motor bij. We hebben nog stroom mee maar als we blijven zeilen doen we er nog twee uur over en hebben we het laatste uur ook nog stroom tegen waardoor er gauw weer 3 kwartier of een uur nog bijkomt gezien de snelheid.
Uiteindelijk meren we af om 16.30 uur en gaan direct het havengeld (20 pond) betalen om tegelijkertijd de code (88BEDC3448) voor het internet op te vragen, zodat we weer contact kunnen onderhouden met het thuisfront. De douches zijn gratis. Klein met een douchegordijn, maar groot genoeg en lekker regelbaar warm/koud water). Wel is er een föhn aanwezig. Ze hebben hier andere stekkers. Stroom 1 pond per 10 kilowatt, maar er zijn genoeg aansluitingen waar nog iets opstaat. Je moet die waar het hoogste getal op staat pakken. Water is alleen met een kaart uit de kraan te halen. Zodra dat achter de rug is kunnen we buiten in de kuip wat drinken met een zonnetje.
De hele dag achtervolgden ons donkere regenwolken maar we zien geen druppel.
Vrijdag 15-07-07
Er is hier een grote ASDA. Je moet langs het water lopen en niet  richting stad. Dus de brug niet over. Er zit wel een kleine supermarkt Aldi over de brug, daar hebben ze hele lekkere fudge. Deze zit als je van de haven richting stad gaat , net over de brug aan de linkerkant. In de stad zijn wel veel winkeltjes, maar het ziet er niet gezellig uit. Veel zwervers  en veel bouwval De verpaupering heeft hier wel toegeslagen.
Ze hebben  hier een boulevard waar je lekker kunt lopen, erg schoon en een mooi zandstrand.
Vlak bij de haven, nog geen 5 min lopen, richting pier, zit een bar Fishermans Warf, waar ze op vrijdagavond karaoko hebben. Het is hier erg populair en er komen veel mensen op af. Wel lachen.
Zaterdag 14-07-07
Om 5.15 vertrokken uit Lowestoft. Het is droog en we hebben zuiden wind, ongeveer 11 knopen. We wilden naar Oostende, maar zetten toch koers naar de Roompot, omdat het niet te bezeilen is. Om 8.00 uur wakkert de wind flink aan tot 21 knopen en daarna hebben we tot 32 knopen gezien gedurende de rest van de reis. Martin voelde zich erg beroerd en is zeker 6 uur ziek geweest. Ik heb achter het stuur gestaan. Er kwamen hoge golven over. Toen we het vaste land van Nederland weer zagen, werd de golfslag minder en krabbelde Martin langzaam weer op. De laatste twee uur heeft Martin zelf weer gevaren. De wind ging weer liggen en we zijn rustig de Roompot in gevaren. We waren blij dat we er waren. Hier was het heel druk op de steigers. We wisten niet wat ons overkwam. We hebben de hele vakantie weinig mensen gezien en hier was het echt te zien dat het vakantieperiode was. De havenmeester klaagde echter steen en been, omdat gisteren de eerste dag was dat er iets te doen was. We zijn lekker gaan douchen, het zout van ons afspoelen. Dit zat tot in mijn oren. Iets gegeten en naar bed gegaan.
Zondag 15-07-07
Bij het opstaan 0m 7.00 scheen de zon al. De zeilpakken aan de giek gehangen en met de slang afgespoten. Ze waren zo vies van het zout, dat ze wel een waterbeurt konden gebruiken. Om 9.00 uur komen er grote wolken en nog geen uur later lijkt het wel nacht. Onweer en veel regen. Om 11.30 uur komt er weer blauw in de lucht en vertrekken we naar Middelburg. Het eerste uur nog wat druppels gehad en het beetje wind dat er stond kwam nog uit het oosten ook. Gelukkig werd het daarna wel bloedheet. Op het veerse meer hebben we de halfwinder gezet. Het was druk op het water. Maar in Middelburg was het weer uitgestorven. We zijn lekker een frietje gaan eten. Was echt vers gesneden friet, erg lekker. Dit friettentje zit aan de kade richting stad.
Havengeld 16.40 euro. Douches 50 eurocent en stroom is gratis.
16-07-07
Bij het opstaan, onweerde het en we kregen verschillende regenbuien. De buien gaan van zuid naar noord. Ze voorspellen op het water waterhozen en veel wateroverlast, maar wel warm tot 30 graden. In de morgen Middelburg in gegaan en in de middag naar het Veerse meer gegaan. Het was erg warm weer. We hadden zuiden wind en 5 knopen. We kunnen zeilen. Tegen de avond draait de wind ineens naar het westen en er komen zeer zwarte wolken onze kant op. We gooien het zeil naar beneden en gaan op de motor verder. Als we goed en wel aangelegd hebben, breekt het onweer los en hevige rukwinden. We lagen net op tijd vast. Martin moest alle stootwillen die we hadden aan een kant zetten, de boot werd tegen de steiger op geduwd. Een paar uur later was alles weer rustig en we hebben rustig kunnen slapen.
17-07-07
De zon schijnt als we opstaan. Wel is er veel wind. We gaan naar Goes. Bij alle twee de sluizen hebben we geluk. We kunne zo invaren. In het kanaal komen we in een bocht echter een beroepsvaarder tegen. Martin zet zijn motor in zijn achteruit, en probeert zoveel mogelijk aan de kant te blijven. Er zijn aan de zijkanten damwantprofielen, en daar is het iets dieper aan de kant. We hadden geluk dat we daar lagen en de beroepsvaarder heel rustig voer. In Goes was het niet druk, maar we lagen er dan ook al om 10.00 uur. In Goes was het de hele dag markt . Het was lekker weer om buiten te zitten. In de avond werd het drukker in de haven. We wilde gaan eten in het Elfde gebod, maar jammer ze waren op vakantie.
Havengeld voor 2 dagen 31 euro. Douches 50 eurocent Lekker warm en lang genoeg. Stroom 50 eurocent maar na een uur is de stroom op. Bij de brug waar je moet wachten om de haven in te komen, is aan de rechter kant  net over de weg een C-1000 en een Action. In de stad heb je ook nog een Albert Heijn.
18-07-07
Lekker weer. We blijven vandaag in Goes liggen. Rond 11.00 uur begint het ineens te regenen. Het is niet koud maar er vallen af en toe regenbuien. We zijn de stad even ingegaan. In de middag klaart het op en wordt het weer erg warm. We zitten lekker in de kuip en er wordt ineens naar ons geroepen. Blijkt het de vriend  van Peter Fife te zijn, die bij ons in Engeland even aan boord is geweest, om zijn kaarten te bekijken. Hij vraagt of we een kop thee komen drinken. Hun overtocht was ook erg zwaar. We krijgen zijn adres: Mr Peter George Eddis, Merton Lodge, 20 Merton Road, Southsea, Hampshire, PO5 2AQ
Tel 02392422439 en mob 07729396581. Als we weer naar Engeland gaan mogen we hem ook bellen. Hij moet in september aan zijn heup geopereerd worden voor de derde keer.
Het is zo'n lekker weer dat we aan de havenmeester vragen of we de barbecue mogen gebruiken. Als antwoord krijgen we "zolang je niet iets in de fik steekt vind ik het best". We halen lekker vlees bij de slager die op het marktplein zit (erg lekker vlees) en genieten nog van het heerlijke weer.