donderdag 11 oktober 2018

Het vaste land

Het blijkt geen verkeerde beslissing om vandaag in dover te blijven liggen. Het tij schuift elke dag wat op en is voor de komende dag niet optimaal maar je kunt niet alles hebben.
Vandaag doen we boodschappen om er de komende dagen niet meer op uit te hoeven.
Morgen om 11.45 gaat het dok open en willen we direct vertrekken voor 42 zm naar Duinkerken. We zijn niet de enige die willen vertrekken. We liggen met een twaalftal boten voor de tijdelijke doorvaart te wachten tot portcontrol het sein op groen zet. We kunnen direct doorvaren. De zon schijnt heerlijk maar het beetje wind wat er staat is koud. Achter de buiskap is het goed uit te houden. Zeilen heeft ook vandaag geen zin en dus moet de motor het werk weer doen. Als we in Duinkerken aankomen is het 19.00 uur. Aan de passanten steiger zijn nog twee plekken vrij. Dat hadden we zo laat in het seizoen niet meer verwacht. Als we goed en wel liggen wordt ook het laatste plekje bezet.
Het is zondag en de voorspellingen voor maandag en dinsdag zijn niet erg best. De goede hoek maar erg hard en flinke golven. We vertrekken twee en een half uur voor de uitgerekende vertrektijd en calculeren tegenstroom in. Met als doel Zeebrugge.
Als we bij Zeebrugge aankomen hebben we nog een uur het tij mee en besluiten door te gaan. Bij Catzand aangekomen loopt de stroom nog mee maar het is niet veel meer. Het wordt zienderogen minder. Dan volgt slack en als we voor de Michiel de Ruyter haven liggen is het op. De laatste zm loopt de stroom tegen en als we bij de veerhaven aankomen staat er 1,2 zm tegen. Net op tijd liggen we voor de sluis. Die roepen we op en we kunnen er direct in. Inmiddels is het 20.30 uur en krijgen we van de sluiswachter te horen dat er een brug kapot is waarvoor onderdelen in bestelling zijn. Kan wel een week duren. Het alternatief is of buitenom of Hansweert. Gezien het aantal zm dat we de afgelopen twee weken, per dag, hebben afgelegd,is de fut eruit om buitenom te gaan. Hansweert blijft dan over maar het tij valt verkeerd of we moeten weer in het donker gaan varen. Ik besluit te blijven liggen in Vlissingen voor een aantal dagen. In overleg met de havenmeester heb ik de boot drie keer moeten verleggen om een plaats te krijgen die mijn goedkeuring had gedurende mijn afwezigheid. Een hele klus met windkracht 6 in deze haven maar het gaat goed. Het trok me niet aan om aan een rij boten te gaan liggen die weg willen als ik niet aan boord ben. We hebben een kleine boot verlegd en enkele andere iets naar achteren zodat er ruimte was dat ik aan de steiger kon liggen. Hooguit dat er nu boten bij mij komen aanliggen. Dat liever dan dat willekeurige andere mensen met lijntjes mijn boot gaan verplaatsen.
Eer dat de boot goed ligt ben ik twee uur verder. Bij een plaatselijke caravanhandel laat ik de gasfles vullen.
Ik maak de boot weer klaar voor het binnenwater en ga dinsdagochtend met de trein naar huis.
Donderdag lezen we op internet dat de stationsbrug bij Middelburg weer gemaakt is en we besluiten vrijdagavond weer aan boord te gaan. Zaterdag en zondag is het uitslingeren van de watersport vereniging. We moeten daarvoor naar Zierikzee varen.
We sluiten aan bij het avondeten. Hier zien we weer een hoop bekenden waar we even mee kunnen bijpraten. Door zo'n lange reis mis je de contacten die je anders met de regelmaat in de haven hebt.
Zaterdag zien we ook de weersvoorspelling voor de komende week en gaan we de komende week op ons gemak met enkele tussenstops terug naar Noordschans.
De terugtocht van Plymouth naar Nederland was er voor mij een van haasten en zeker niet van het karakter, op mijn gemak terug naar huis. Dat maken we deze week goed. Zondag blijven we nog lekker in Zierikzee liggen. We pakken de fietsen en zien delen van Zierikzee waar we nog nooit geweest zijn. In de middag poets ik de kuip met zeep. Maandag gaan we naar Goes. We zijn vroeg vertrokken. Ik roep de sluis tijdig aan waarop hij de sluis al onze kant op laat komen. De deuren gaan open als we in de voorhaven liggen en we kunnen er gelijk in. We varen door naar de stadsbrug die we om 11.00 uur kunnen halen. Het is erg rustig want we zijn de enige passant. In de middag poets ik het dek met zeep. (Elke dag iets zodat we schoon in Noordschans aankomen).
Dinsdagochtend halen we verse broodjes bij de bakker en lopen we
even over de markt. In de middag zet ik de dakopbouw in de was, geniet van de zon en op het einde van de middag poets ik de was uit.
Woensdag varen we naar Steenbergen. Donderdagochtend doen we nog enkele inkopen en varen heerlijk onder zeil met een zonnetje naar de Volkeraksluis. In de jachtensluis liggen twee beroepsvaartuigen maar we kunnen er nog achter. In Willemstad tanken we de dieseltank weer vol (winterklaar) en zeilen lekker door naar Noordschans.
Vrijdag willen we gebruiken om spullen in de boot in te pakken. We hebben besloten dat we de boot winterklaar gaan maken. Gezien de afspraken die we al weer hebben staan komt er van zeilen niet veel meer.

1 reacties:

roha zei

Beste Martin, misschien lang (te)geleden je verhaal gelezen. top.Toeval wil dat wij afgelopen jaar 2018 in Ierland zijn geweest dan per bus.
ik hoop je nog een keer te spreken. veel sterkte ROB

Een reactie posten