donderdag 27 september 2018

Zuid Engeland 2

Woensdag onze eerste dag weer in de haven. We hebben besloten gezien de wind in ieder geval hier tot zaterdag te blijven liggen. Vanmorgen zijn we via het bruggetje (dat beperkt open is en waar vier man permanent toeziet dat je veilig oversteekt) naar de oude binnenstad gelopen. Hier staan nog enkele panden uit de 15e en 16e eeuw. De meeste zijn in gebruik als winkel of horecagelegenheid. In de oorlog is het meeste van deze havenstad vernietigd. Een gedeelte wat we nog niet gezien hadden. Bij een hele grote watersportwinkel koop ik twee RVS strips voor op de houten railing bij de poortjes.
De haven is voorzien van twee breakwaters maar zelfs daarachter staan de witte koppen op het water. Het hoge druk gebied dat zorgt dat het in Nederland tegen de 30 graden wordt, zorgt er ook voor dat wij hier last hebben van de lage druk gebieden.
We zullen hier nog wel een paar dagen liggen. De hele dag giert de wind boven het geluid van de radio uit en als je door de boot loopt moet je je vasthouden aan de grepen. Er staat een windkracht 7 en af en toe 8.. Dan eind van de middag is de wind in vijf minuten tijd in een keer weg en teruggevallen naar 6 a 7 knopen. Stilte voor de volgende storm met windkracht 9 die er aan zit te komen vanavond en morgen, met veel regen. Zondag komt storm nummer drie er aan met een verwachting van windkracht 11.
We inspecteren de landvasten nog maar een keer. Vandaag is de antenne van de AIS gesneuveld. Maar zien of ik die morgen kan repareren of er een nieuwe voor moet gaan halen.
De hele nacht liggen we flink te schommelen en buiten fluit de wind.
Vrijdag blijkt dat we de AIS antenne kunnen repareren en na een test zien we dat hij ook weer werkt. De schoten worden weer aan de genua gedaan en gaan de hoezen van de lieren en het reddingsvlot er weer af. Alles is weer klaar voor vertrek. Het laat zich aanzien dat er morgen een gaatje is om naar Dartmouth te varen. In de ochtend verleggen we het plan naar de middag en in de middag blazen we het weer af. De wind zit met 20 tot 25 knopen op kop. We zitten precies tussen twee drukgebieden in en het weerbeeld veranderd met het uur. De storm van morgen is afgezwakt tot 25 knopen met uitschieters naar 30 uit het noorden. Nu maar zien of dat uitkomt.
Zondag lijken de weergoden ons gunstiger gestemd en is de wind toch verder afgenomen. We vertrekken om vijf uur met regen en slecht zicht. Pas als je bij een verlichte boei bent kun je de volgende zien. We zeilen en zijn begonnen met een rif. Spoedig wordt de genua kleiner en daarna nog verder teruggedraaid. De wind trekt aan en is duidelijk veel meer dan de laatste voorspelling. De voorspelling van 25 tot 30 knopen blijkt toch te kloppen. Het plan om naar Weymouth te varen wordt herzien in een tocht naar Dartmouth. Maandag is er een leuke wind en we beginenen met twee uur zeilen dan valt de wind weg en moeten we weer met de motor verder naar Weymouth. Dinsdag zetten we de tocht voort op de motor naar Portsmouth en vertrekken om vijf uur. We zitten nu eens voor de verandering in een hoge druk gebied. Om 13.30 meren we af in Haslar Marina en zitten we heerlijk in het zonnetje in de kuip.
We vertreken uit Portsmouth om vijf uur en pakken de uitstroom bij Portsmouth op. Helaas moeten we weer op de motor, het gaat een zonnige en windstille dag te worden.
We beginnen met het zeilpak maar gaande weg zitten we in korte broek en polo in de kuip.
Voor Brighton is een windmolenpark gebouwd in zee zodat je vanaf het eiland Wight niet meer in een lijn naar Selsey Bill kunt varen. Wij gaan buitenom er maar langs en op het laatste van de stroom ronden we Selsey Bill. Het laatste uurtje hebben we de stroom tegen. Om 13.00 liggen we in de sluis. We moeten wachten op de schutting van 13.30 maar benutten die tijd om vast wat op te ruimen aan boord.
In de middag gaan we ng even naar de Asda en doen wat inkopen. De rest van de middag is het weer heerlijk vertoeven. Als ik het havengeld ga betalen heb ik weer een probleem met het niet accepteren van de yachtcard voor 10 % korting. Als ik een schermprint van de Premier Marina's laat zien krijgen we de korting met de mededeling dit doen we niet meer en dit is de laatste keer.
Donderdag mogen we uitslapen en gaan om 9.00 uur de sluis in. Ik blijf me verwonderen over de snelheid waarmee geschut wordt. We zakken 3.20 meter in 5 a 6 minuten. De steiger in de sluis waar je je boot aan VAST moet maken is dan ook erg fijn.
Ik begin met het zeilpak maar na een half uur zit ik al in een polo. Als we om 13.00 uur Dungeness ronden zitten we te bank in de zon. We pakken hier het tweede tij weer op. Vandaag is het een blauwe hemel zonder wolkje en een gladde zee. Dus moeten we het weer met de motor doen.
Twee zm voor de haven roepen we portcontrol op dat we er aan komen. Kort voor de haven moet ik ze nogmaals oproepen of we er ook in mogen. Als ik ze oproep verneem ik dat ik pas achter het vrachtschip naar binnen mag. Balen want hij komt langzaam tegen de stroom naar de ingang en ik heb veel meer vaart met een flinke stroom mee.
Ik zet de motor in zijn vrij en drijf bijna de haven voorbij. Voor de ingang moet ik dan veel gas geven om met de stroom in de zij binnen te komen. Op het laatste stukje moet ik zelfs tegen de stroom in om er nog in te kunnen. Eenmaal achter de havenmuur oriënteren we ons waar we door moeten naar de Marina. De ingang is verlegd en zo smal dat er met stoplichten gewerkt wordt. Het nieuw havencomplex is in aanbouw.
Om 15.15 komen we aan in de Marina. Ik had ze onderweg voor de zekerheid gebeld of de Marina met alle verbouwplannen wel bereikbaar was.
Morgen geeft de voorspelling windkracht 5 tot 6 noord oost aan dus we blijven hier in ieder geval morgen liggen.
Zaterdag zien we wel of we kunnen oversteken.

0 reacties:

Een reactie posten