woensdag 5 september 2018

Ierland 3

ARVID heeft twee grote groene gasflessen aan boord die je hier niet kunt laten vullen. Normaal doen we met anderhalve fles een seizoen. Ook toen we naar Portugal geweest zijn. Nu is onze eerste fles al redelijk snel leeg en zijn we overgegaan op koken in de magnetron. Aardappels, groenten, vis en vlees het gaat perfect. Op deze manier zullen we voldoende gas overhouden voor de rest van onze reis.
Voor de haven zagen we veel zwarte puntige boeien liggen die niet op de kaart stonden met een letter van het alfabet erop en waarvan we de betekenis niet begrepen. Een wedstrijdzeiler geeft aan dat er zoveel wedstrijden zijn dat ze hier vaste tonnen voor hebben weggelegd. Door een selectie van tonnen te maken kunnen ze de baan iedere keer aanpassen en hoeven ze geen wedstrijdbetonning meer te leggen.
Op woensdag gaan we met de trein naar Dublin. De trein stopt niet echt in het centrum. In de stad vinden we weer een Avoca om iets te eten. We zien veel politie in de straten en op verschillende plaatsen zijn ze met hekken bezig. Wat blijkt, de Paus komt hier zaterdag en zondag en gaat een mis in een park geven waar naar verwacht 500.000 bezoekers aanwezig zullen zijn. Treinkaartjes kun je voor het weekend ook niet meer kopen aan het loket en via internet krijg je te lezen "not available". Voorlopig maar geen trein of ander openbaar vervoer meer naar Dublin pakken.
Het valt ons tegen en we gaan vroeger dan gepland terug naar de haven.
Als de steiger bij de dieselpomp vrij is gaan we er vlug naar toe en gooien we de tank weer vol. We moeten vlug zijn want er moeten nog drie boten in het water gelegd worden en dat speelt zich allemaal af aan dezelfde steiger. Daarna varen we de boot naar een andere plaats in de haven omdat we de boot even willen achterlaten als wij voor een weekje even naar Nederland vliegen. Er moeten in Nederland enkele zaken geregeld worden en we willen de kinderen en kleinkinderen wel even zien. Dan worden de schoten eraf gehaald en gaan de hoezen over de lieren, joon, reddingsvlot en stuurwiel.
Vanavond is er weer een zeilwedstrijd en tussen 18.00 en 19.00 gaat de ene na de andere boot de haven uit. Twee uur later komen ze terug.
Donderdag is het raar weer veel wind en een buitje van 10 minuten afgewisseld met een stralend zonnetje voor 30 minuten. Dat gaat zo de hele dag door. Lopen wat door Howth en zoeken naar een pub waar vanavond live muziek is. Die is gevonden onder het station, de Bloody Stream. We gaan er naar toe en het is gezellig. De muzikant doet het in onze ogen goed en geeft een afwisselend repertoire van oude en huidige songs.
Vrijdag ontbijten we wat later. Het is weer van dat weer als gisteren. Al enkele dagen fluit de wind door de masten. We zijn blij dat we de boot niet meer hoeven te verplaatsen.
In de vissershaven komen twee zeehonden boven water en kijken rond of er iets te eten valt.
Vandaag begint er een jazz en blues festival dat het hele weekend duurt. Volgens een inwoner van Howth die we gisteren in de pub spraken een heel leuke en drukke gebeurtenis. We gaan naar de eerste pub waar de aftrap voor het festival gegeven wordt. Daar aangekomen zitten de muziekanten onder een afdak afgeschermd met een zeil te spelen. We horen drie nummers aan en besluiten toch maar naar binnen te gaan. Het is geen temperatuur om zo laat nog buiten te zitten. Terug in de boot gekomen is de binnentemperatuur al weer gezakt tot 15 graden en gaat de kachel aan.
Als we op zaterdag naar buiten kijken is het helemaal blauw buiten maar nog wel heel koud. Binnen is het 12 graden en zorgt de kachel voor een behaaglijke temperatuur.
Het zal met de zon erbij snel warmer worden en dan kunnen de fietsen er weer uit. Op het einde van de ochtend stappen we op de fiets en gaan richting het westen. Onderweg komen we een kerk tegen dat duidelijk gebouwd is met de inspiratie van een kasteel. Ook hebben we een Lidl gevonden waar we straks voor de terugweg de inkopen kunnen doen. We fietsen langs de waterkant terug. Het is enorm druk in Howth. Dit lijkt wel het Scheveningen van Ierland. Automobilisten staan te wachten voor een parkeerplek en er zijn er hier toch een heleboel. We ruimen de fietsen weer op en drinken nog een kop koffie in de kuip. De wind is gedraaid en staat nu niet meer in de kuip. We hadden gepland lekker uit eten te gaan maar hebben ons verkeken op de drukte. Overal waar we komen "hebt u gereserveerd, nee, sorry we zitten vol". Bij poging vier (the Brass Monkey) hebben we geluk als we maar na een uur en drie kwartier weg zijn. Het eten was erg goed. Aan boord houden we een bioscoopavondje.
Vannacht is het gaan regenen en niet meer gestopt tot 11.40. Het is maar een bui er zitten wel veel vlagen wind bij.
Vandaag is het afsluiting van het jazz en blues festival en vanmiddag is er een buitenevenement gepland recht voor de haven. Dan begint het weer te regenen en gaan de muzikanten op een terrasje zitten onder een luifel.
Afgelopen week was het geen weer om verder te varen en de verwachtingen voor de komende week zijn ook slecht.
Maandag pakken we de spullen voor een kort vertrek naar Nederland. Volgende week vliegen we weer terug naar de boot. We printen bij het havenkantoor de boarding tickets uit en bestellen een taxi voor morgenvroeg om 9.00 uur.
We gaan na het eten nog even naar de pub. Als we daar weg gaan richting boot zien we twee vossen door het dorp rennen op zoek naar voedsel dat door toeristen is achtergelaten.