donderdag 13 september 2018

De oversteek

Het is zondagochtend en we halen nog een weerbericht op voordat we vertrekken. Dit is hetzelfde als de voorspellingen die we ook via andere sites hebben gevolg.
Het weer is de laatste tijd erg onstabiel. Een kleine verschuiving van een depressie heeft gelijk grote invloed op het weer.
Het ziet er nog steeds goed uit, 10 tot 15 knopen wind uit noord west en na drie uur draaiend naar west. De golfslag is ongeveer een meter. Tussen 7 en 10 uur op maandag ochtend gaat de wind naar het zuidwesten draaien en toenemen naar 20 knopen. Als we rond die tijd Landsend kunnen bereiken draaien we met de wind mee af.
Het weerraam is klein maar het is te doen.
We vertrekken om 7 uur uit Arklow. We zijn vertrokken met het tij tegen om voor maandagochtend de draaiing van de wind mee te kunnen nemen bij Landsend. Het loopt lekker. Gedurende de tocht neemt de wind iets toe tot 20 knopen. Na 6 uur bespeur ik bij mij de eerste symptomen van zeeziekte. We gaan door maar inmiddels is de wind aangewakkerd tot een windkracht 6. Zodra we de Zuidoost hoek van Ierland hebben bereikt loopt ook de golfhoogte op naar twee tot twee en een halve meter.
De golfslag volgt elkaar snel op en is niet prettig.
Dan krijgen we allemaal last van de zeeziekte. We lopen tussen de 7 en 8 knopen maar regelmatig zitten we toch ook tussen de 8 en 9 knopen.
De golven komen van het westen en slaan tegen de romp van het schip om dan over de boot uit te waaieren. Soms duikt de boeg in een golf en rolt de golf over het dek en buiskap door naar achteren. We krijgen veel zout over. Het schip houdt zich goed maar we durven niet meer naar binnen. We eten droge koekjes en drinken water wat we klaar hadden gezet in de kuiptafel.
Voor de zeeziekte en het sanitaire gedeelte hebben we afsluitbare tonnetjes aan boord zodat er niemand naar binnen hoeft of over de railing hoeft te hangen.
De golfslag en wind houden de hele nacht aan en van slapen komt niet veel we zitten allemaal in de kuip.
De voorbereiding van de navigatie komt ons nu goed van pas waardoor we alles in de kuip kunnen regelen/volgen.
Er is geen maan en het is een donkere nacht. We hebben de genua wat kleiner gemaakt maar het heeft geen invloed op de snelheid.
Omdat op dit stuk diverse grote havens zijn, zijn er ook diverse vaarwegen. Normaal moet je die recht oversteken maar het is niet zo heel druk en we houden ons er gezien de wind en golfslag niet aan. Met de meeste schepen gaat het passeren goed. Een keer worden we opgeroepen door een containerschip om bakboord, bakboord te varen. Een kleine correctie en we passeren elkaar goed.
Heerlijk als je AIS zender en ontvanger hebt. Wij zien andere schepen maar belangrijker zij zien ons ook, weten wie we zijn en welke koers we varen.
We willen nooit meer zonder AIS varen.
Op maandagochtend 6 uur valt de wind weg en hebben we 170 zm afgelegd. De motor moet aan. De golfslag blijft. Een uurtje later zijn we bij Landsend en draaien we af naar het oosten. De golfslag wordt direct anders en we hebben op dit punt de stroom mee.
Helaas zijn we te laat om de openingstijden van Penzance te halen en moeten we daar 7 of 8 uur gaan wachten alvorens naar binnen te kunnen.
We besluiten door te varen naar Falmouth. Bij Lizard Point hebben we stroom tegen.
Zodra we dit gerond hebben is de golfslag weg en varen we achter de beschutting van land.
Om twee uur in de middag meren we af in Falmouth. We hebben dan 227,1 zm afgelegd in 31 uur. Een gemiddelde van 7,3 zm.
Als we goed en wel liggen hebben we een ZZW van een dikke 5. Als we niet zo snel waren geweest hadden we die tegen gehad.
In het kastje waar de borden, bekers en theeglazen staan ligt alles op een hoop. We doen het voorzichtig open maar er is niets gebroken.
Wat een goede oversteek had moeten zijn is een zware en barre overtocht geworden.
Achteraf blijkt een depressie boven Ierland op het laatste moment iets naar het zuiden te zijn afgezakt waardoor golfslag op de kust van noord west Ierland gesplitst werd. In noord Ierland hadden ze een west 8.

0 reacties:

Een reactie posten