dinsdag 11 september 2018

Ierland 4

Het is dinsdag 28 augustus en vandaag gaan we voor een weekje naar Nederland.
Onze vlucht zou om 12.15 vertrekken maar in Amsterdam wordt er bij werkzaamheden een kabel beschadigd en moeten vluchten vermoedelijk uitwijken. Onze vlucht naar Eindhoven heeft een vertraging van bijna twee uur. Op de startbaan zijn we vierde en staan we ook nog een kwartier. Dan gaan we de lucht in en krijgen we Ierland vanuit de lucht te zien. Een mooi landschap, grasvelden afgewisseld met landbouwvelden. Deze hebben mooie vormen en niet zulke rechthoeken of vierkanten als bij ons.
Ierland is bijna twee keer zo groot als Nederland en heeft nog geen een derde deel van het aantal inwoners.
Als we boven de wolken vliegen schijnt er een zon en is het helder blauw. Engeland en de Noordzee krijgen we niet te zien.
Als we uit het vliegtuig komen gaan de jassen uit. Met de bus en de trein zijn we anderhalf uur later thuis. Dan volgt het plannen voor de komende week en al gauw blijkt dat elke dag van de week van de ochtend tot de avond vol zit.
De kleinkinderen zijn door het dolle heen als ze horen dat we langskomen en als we aankomen gaat de deur open en vliegen ze ons om onze nek.
Ze stonden al te wachten en uit te kijken tot we kwamen. Zaterdag gaan we met ze naar het safari park.
Ook al zitten we in Nederland we houden toch het weer in de gaten en het laat zich aanzien dat er een weerraam aan zit te komen om de oversteek naar zuid Engeland te gaan maken. Nu maar afwachten of het niet aangepast gaat worden.
Het begint met wind uit het oosten maar een dag later is het west. Dit houdt een paar dagen aan maar draait dan naar het zuidwesten.
We nemen weer afscheid van de familie en maken ons klaar voor het vertrek. Op het moment dat we het vliegtuig weer instappen zit het er nog steeds in dat we morgen naar Arklow kunnen varen en dan twee dagen de tijd hebben om in zuid Engeland komen.
De temperaturen zijn in Nederland in ieder geval een stuk beter dan in Ierland en we hebben het gevoel dat we een weekje naar de zon zijn geweest.
We vertrekken vanuit Eindhoven met een lichte vochtige mist en komen met een heldere blauwe lucht en een zonnetje aan.
De boot ligt er nog keurig bij.
We betalen het havengeld, vullen de watertanks en halen overal de hoezen af. Dan blijft er nog wat tijd over om van de zon te genieten. Tegen vijf uur lopen we naar de Bloody Stream en nuttigen het dagmenu. Na het eten pakken we de fiets en doen inkopen voor een paar dagen bij de Lidl (hier hebben we in ieder geval een ruime keus). Als we bijna terug zijn valt er een bui. We zijn nat maar het valt nog mee.
Het is donderdag en vandaag varen we naar Arklow met het idee om morgen te beginnen aan een traject van ruim 200 zm naar Falmouth. De wind lijkt goed te zijn.
Als we klaar zijn voor vertrek blijkt de marifoon buiten het weer niet te doen. Pincet erbij en de pinnetjes maar weer schoon krabben. Helaas maak ik contact en plaats ik een distress call. Onmiddellijk wordt ik op de marifoon door de kustwacht opgeroepen of alles goed is aan boord en of we in nood zijn. Gelukkig heb ik twee hoorns en kan ik direct aangeven dat het een vals alarm is voordat er een helikopter boven ons cirkelt of de reddingsboot moet uitrukken. Bij een eerst volgende mogelijkheid het systeem maar eens onderhanden nemen zonder dat de verlengkabel op de unit is aangesloten.
Wel een mooie bijkomstigheid dat het noodsysteem aan boord goed werkt.
We hebben het tij mooi mee en besparen op de tocht 6 zm. Wel moeten we op de motor omdat we de wind die er is dood varen. De hele dag valt er miezer en kunnen we door de vochtige lucht niet genieten van de Wicklow mountains of de kustlijn. Net voor Arklow trekt het open en zien we toch nog iets van het landschap. In Arklow gaan we aan de ponton op de rivier Avoca net na de haven liggen. De haven is erg klein (en de ingang heel erg smal) maar het kon wel. Het verval is hier slechts 1 meter. Bij een diepte van 3.10 aan de steiger hoeven we ons dus niet druk te maken. Na het aanleggen drinken we aan boord nog iets warms en halen een recent weerbericht op. Helaas komt de ZW ongeveer 6 uur eerder dan eerder was aangegeven en kunnen we bij een vertrek morgenvroeg niet op tijd bij Lands End zijn waardoor we aan de wind moeten zeilen of als hij nog iets door draait moeten kruisen. We wachten daarom op een beter moment. De depressies wisselen elkaar af en het weerbeeld is niet stabiel te noemen. Dan gaan we het stadje verkennen en vinden na 200 meter al een Aldi. Als we dat geweten hadden, hadden we gisteren niet zo ver hoeven te fietsen voor onze boodschappen. We krijgen van twee willekeurig Ieren te horen dat we voor iets te eten of drinken bij Christie's moeten zijn. We zien er dus toch uit als toeristen maar het was wel een goed advies.
Vandaag staan we op met een zonnetje. Binnen was het 11 graden en ging de kachel aan. Buiten warmt het snel op en wandelen we even door Arklow. Als we langs een bakker lopen zien we dat we daar ook koffie kunnen drinken. Daarna lopen we weer terug naar de boot en zitten lekker in de kuip in het zonnetje. Ik loop de bekabeling van de marifoon nog na maar kan niets ontdekken. De hoorn buiten werkt weer maar of het probleem afdoende is opgelost betwijfel ik. Zal toch een winterklus worden. Uit onze opslagruimte (stuurboord achterkajuit) haal ik de thermische kleding, handschoenen en sjaal voor de komende tocht.
Zaterdag nacht begint met regen maar rond de middag trekt het open en beginnen we met de laatste voorbereidingen want het ziet er naar uit dat het weerbeeld niet ten slechte is veranderd.

0 reacties:

Een reactie posten