woensdag 19 september 2018

Zuid Engeland 1

Na een lange tocht lassen wij altijd een rustdag in. Zeeziek of niet. Je fit voelen is van essentieel belang.
Tevens moeten we bijkomen van onze zeeziekte en tekort aan slaap. We staan dinsdag op ons gemak op. Er valt hele fijne regen maar de temperatuur is aangenaam. Nadat het regenen over is spoelen we al het zout van het dek (wat er ondanks de regen nog is achtergebleven) en daarna gaan we Falmouth verkennen. Falmouth is groter dan we verwacht hadden. Het is ook de haven die de meeste zeilers gebruiken om van hieruit over te steken naar Spanje.
We zien ook dat er verschillende jachten ankeren voor de jachthaven. Gezien het havengeld kunnen we ons hier iets bij voorstellen.
Aan onze steiger liggen twee hele grote zeiljachten met bemanning. De G2 uit Valletta en de Antares III uit George Town.
Vannacht is achter ons een groot passagiersschip de Silver Spirit komen liggen. Dat zal een boost aan toeristen in Falmouth geven. Als we wegvaren uit de haven is de bemanning met een ontruimingsoefening bezig en varen de reddingsboten door de haven.
Wij zijn aan een motortocht naar Plymouth begonnen want er staat maar 5 tot 6 knopen wind en er is geen golfslag. Het is 40,5 zm en we hebben de stroom niet helemaal mee of we hadden in de regen moeten vertrekken.
In Ierland hadden we het gevoel dat het winterseizoen al begonnen was want daar waren we (buiten de wedstrijden om) vaak de enige op het water. Hier hebben we dat gevoel niet want ik zie zo al 8 zeilboten langs de kust varen.
Onderweg zien we nog dolfijnen (grote grijze en geen bruinvissen zoals op de Noordzee) langs en voor het schip in en door het water springen. Het blijft een leuk gezicht. Plotseling worden we opgeroepen door de kustwacht. Ze vragen eerst waar ik naar toe ga en daarna moet ik opgeven waar ik vandaan kom. Als reactie daarop krijg ik te horen en daarvoor, en daarvoor, en daarvoor. Dan besluit ik maar aan te geven dat we met een rondje Engeland bezig zijn en begin bij London etc. Als ik de vraag bevestigend beantwoord of we op weg zijn naar Nederland is alles oké en wensen ze ons een goede vaart.
In Plymouth blijven we weer een paar dagen liggen en is het dichter bij de luchthaven van Exeter. We moeten voor familie aangelegenheden weer naar Nederland. Tijdens de oversteek hebben we slecht nieuws uit Nederland ontvangen.
Donderdag gaan we Plymouth even in. We nemen de taxi naar het busstation en informeren naar de mogelijkheden. We komen tot de ontdekking dat we morgen beter een taxi naar het vliegveld kunnen nemen. Na het eten gaan we terug naar de boot en doen overal de hoezen weer op. In het havenkantoor printen ze onze instaptickets. De rest van de middag brengen we in de kuip door.
Vrijdag vliegen we naar Schiphol. We laten de boot achter in Queen Ann's Battery. Een haven met 24/7 bewaking. Volgens mij ook de duurste jachthaven aan de zuidkust.
Dinsdag vliegen we dan weer terug naar de boot en vervolgen de tocht.
Het is dinsdagochtend 6.30 dat ik bij Patrick in de auto stap die me naar het station Breda brengt. Met enige vertraging ben ik nog ruim op tijd op Schiphol. Ik ben snel door de douane en moet dan nog 11 minuten lopen naar de gate. De vlucht verloopt prima en aangekomen lopen we naar het dichtstbijzijnde dorp en nemen daar de bus naar Exeter. In Exeter krijgen we de vraag wilt u de snelbus (via de snelweg en duurt ongeveer 1 uur) maar vertrekt om 17.00 uur of wilt u de reguliere lijn (toeristische route over alle dorpen welke er 1.35 uur over zal doen) en vertrekt 14.45. We gaan voor de toeristische route door Devon en zien op die manier iets van het achterland. Leuke dorpjes met smalle straatjes. De bus zag er mooi uit, had zelfs Wifi in de bus maar van de vering hadden wij toch iets meer verwacht. In Plymouth doen we weer wat boodschappen en lopen terug naar de boot.
We melden ons bij het havenkantoor en er wordt gelijk een aantekening gemaakt voor de bewaking dat de ARVID weer bemand is.
Het heeft hier al flink gewaaid (restanten van orkaan Helene) en er komt nog veel meer wind (en daarbij behorende golven) maar de boot ligt er goed bij.
Als we naar het weerbeeld kijken hadden we zeker ook de komende 14 dagen nog in Ierland gelegen als we dat kleine weerraam (hoe slecht dan ook uitgepakt) niet genomen hadden. We liggen nu pal achter de golfwering in de haven en alleen doordat de mast er boven uitkomt schommelen we flink. Ondanks dat de haven van Plymouth achteraf in de baai ligt en beschut meten we hier al 26/28 knopen wind. Op open water kun je er zeker 5 tot 10 knopen bijtellen. Bij ZW Ierland hebben ze vannacht een windkracht 10.
We zullen hier nog wel een paar dagen liggen.

0 reacties:

Een reactie posten