zondag 9 november 2014

Altijd vakantie

Regelmatig krijg ik de vraag hoe het is om altijd vakantie te hebben.
Natuurlijk ik ben gestopt met werken en ben gaan zeilen. Maar dat wil nog niet zeggen dat je dan altijd vakantie hebt.
Heb medelijden met mij! Wat ik doe is allesbehalve een eeuwige vakantie. Dit is voor sommige thuisblijvers echter moeilijk voor te stellen. En ik moet toegeven, de foto's die geplaatst worden op de blog, helpen niet om jullie het beeld van een strafkamp in te prenten. En ja, ook de foto's stralen een eeuwigdurende vakantiesfeer uit, ik weet, ik weet… Op minder aangename momenten, die er regelmatig zijn, wordt simpelweg het fototoestel niet gepakt. Moet ik misschien toch maar eens doen.
Zie het meer als een veranderde levenswijze.
Hoe omschrijf ik dan het cruisersleven?
Er is altijd, altijd, werk te doen. Het dagelijks onderhoud aan de boot, motor en uitrusting, reparaties, voorbereiding van de volgende tocht, in iedere haven uitpuzzelen waar je terecht kunt voor … noem maar op… (je loopt regelmatig kilometers langs drukke autowegen naar een of andere speciaalzaak), weerberichten binnenhalen om in te schatten of we nog wel veilig op een ankerplaats liggen en wanneer we wel/niet kunnen/moeten vertrekken voor een volgende etappe. Natuurlijk ook de gewone huishoudelijke werkzaamheden, maar boodschappen doen neemt hier zo een have dag in beslag (grote supermarkten liggen per definitie aan de andere kant van de stad) en kleding wassen makkelijk een dag. Stel je voor, je heb was voor drie machines, er is er maar een. Daarvoor moet je eerst 12 minuten lopen om te kijken of de wasmachine vrij is, dan je was daar naar toe brengen, ruim voordat hij klaar is moet je erbij zitten want anders stopt de volgende zijn was er in. Dan loop je 12 minuten terug om eea op te hangen zit je tien minuten en moet je terug voor de volgende wasbeurt. Weer 12 minuten lopen, was eruit halen en nieuwe erin stoppen, terug lopen, ophangen en weer terug voor de volgende was. Dag dag en 10 kilometer gelopen.
Vers brood halen als je op een ankerplek ligt. Begint met 10 tot 15 minuten roeien of motor op de bijboot plaatsen, bakker zoeken, brood kopen en terug roeien. Gauw een uurtje bij elkaar.
Naast het werk is er de zorg of alles wel heel blijft en zo niet hoe we dan eea kunnen repareren, of we niet in zwaar weer terecht komen, het varen in de mist, aanlopen van havens met brekende golven in de haveningang, de spanning die we voelen iedere keer als we een donkere nacht invaren, zorgen over onze kosten in relatie tot onze begroting, zorgen over het weer dat zich al tijden niet houdt aan het normale patroon en wat dit dan betekent voor het vervolg van onze reis, zeker voor straks de grote oversteek van de oceaan maar ook de reis al naar de Canarische Eilanden en de Kaapverden... en gebroken nachten als de boot door golven en deining erg rolt op een ankerplaats of als de wind 's nachts aantrekt,
Klaagzang? Nee hoor, zeer zeker niet.

Maar nu heb ik wel vakantie. We zitten heerlijk in een groot hotel met zwembad voor de komende 14 dagen en hebben een auto gehuurd om het hele eiland te verkennen.
Het internet is hier wel een grot probleem. Je moet per dag internettijd kopen maar vooraf wordt er al gezegd. Doe het vandaag maar niet want het werkt niet.

0 reacties:

Een reactie posten