zaterdag 21 maart 2015

Klussen

In elk nieuw vaarseizoen staan er een hoop klussen op het programma om de boot weer klaar te maken en een seizoen lekker te varen zonder problemen. Er zullen altijd wel enkele zaken gedurende het seizoen naar voren komen die accuut aangepakt moeten worden maar dat probeer je zoveel mogelijk te beperken door preventief alles na te lopen.
Dat is niet veel anders of je nou in Nederland of in Portugal de winter doorbrengt.
De eerste dagen staan in het teken van binnen zodanig organiseren dat het weer leefbaar wordt.
Dan komen de klussen aan bod.
Navigatieverlichting.
Nadat vorig jaar nr 5 van de LEDnavigatieverlichting van de boeg er mee ophield en in nr 6 vocht zichtbaar was, was ik, gezien de 120 euro per lamp, er klaar mee. Er zouden weer oude grote lampen op gaan komen. Mijn probleem bij de watersportwinkel uitgelegd en bezig oude lampen te uit te zoeken werd ik er opmerkzaam op gemaakt dat Hella voortaan 5 jaar garantie op de boordverlichting geeft.
Dus toch nog maar weer twee nieuwe LED lampen aangeschaft. Dan komt het natuurlijk want die passen niet op de bestaande houders. De eerste dag direct een mal gemaakt om in RVS te laten uitvoeren. Duur ongeveer 3 tot 4 dagen. Dat bleek in de praktijk ook te kloppen dus deze keer geen manana, manana. Nu nog monteren.
Bijbootvlonder,
Vorige seizoen heeft de vlonder van de bijboot het begeven. Nieuwe bestellen lukte hier niet en leek ons gezien de ouderdom van de bijboot ook niet rendabel. Dus zelf maar een vlonder gemaakt. Het hout wat je nodig hebt is niet zo eenvoudig als bij ons aan te schaffen en toen ik eindelijk iets gevonden had was het niet dik genoeg. Toch maar genomen want ik had toch een bodem in de bijboot nodig. Zoals verwacht ging er dan ook een van de planken kapot. Gelukkig kwam ik wel het seizoen door. Met Transavia (twee van de vier) nieuwe en dikkere planken meegenomen en hier op maat gemaakt, geschuurd en nu dagelijks van een laklaag aan het voorzien. De twee oude voor voor en achter hebben niets te lijden en zullen het wel uithouden.
De boot zelf.
Het onderwaterschip en het poetsen van de romp laat ik dit jaar doen. Nu alleen de coördinatie nog dat het op tijd gedaan gaat worden. Gelukkig blijf ik aan boord en kan ik daarop toezicht houden.
Inmiddels begint het er weer uit te zien als een boot die uit zijn winterslaap is ontwaakt. Nog wat blokken plaatsen
Te water laten.
Staat gepland op 31 maart maar kan gezien het hoogwater mogelijk een dag eerder gaan plaatsvinden. Afwachten dus.
Het weer.
De eerste paar dagen moest de kachel in de avond en ochtend aan maar na de regenachtige dinsdag is op woensdag een weersverbetering opgetreden waardoor de kachel niet meer aan hoeft. Met een temperatuur tussen de 19 en 24 graden is het weer voor korte broek en een t shirt. Een fel contrast met de inheemse bewoners die nog met trui en jas lopen.
Dan ben ik begonnen met het weer goed te volgen om goed voorbereid de terugtocht te kunnen aangaan.
Vertrek.
Zo te zien zal het weer niet direct de problemen geven maar met de huidige golfslag van 3 tot 4 en af en toe 5 meter zal het vertrek er vooralsnog niet in zitten.
Het duurt nog even dus maar afwachten en bezien wat het gaat worden.

1 reacties:

glukje zei

Zo broer,
ik probeer je verhalen voor te stellen maar ik begrijp dat er nogal wat werk is voordat de boot weer te water komt. Ja wij denken hier oh hij vliegt naar lissabon boot in het water en varen masr. Helaas zo makkelijk als wij het ons voorstellen is het niet. Nog het een en ander te klussen heb ik in de gaten. Gelukkig voor je wordt het weer goed. Wij wensen voor je dat verder alles verloop zoals gepland en dat de boot op tijd te water kan zodat je aan de terugreis kunt beginnen. Veel vaarplezier. Liefs guus en wilma

Een reactie posten