dinsdag 21 augustus 2018

Ierland 1

We zijn nu in Ballycastle in Ierland aangekomen. Vanuit hier gezien zijn wij rechts van het eiland aan komen varen en wat blijkt de Puffins zitten op de meest linkse rots van het eiland Rathlin. Als we de havenmeester spreken krijgen we als reactie met de toeristentour wordt je in het midden van het eiland afgezet en moet je er naar toe lopen. De Puffins zitten echter aan de zeekant en er is een kans dat je ze vanaf land niet of nauwelijks zult zien. Los hiervan is het kouder geworden en zijn ze al naar een warmer oord vertrokken. (Volgens de havenmeester). De haven ingang is niet breed maar goed beschut en als je rustig vaart is dit geen enkel probleem. Niet te dicht aan bakboord komen, omdat je anders met de stroming erop gezet kunt worden. We krijgen een ligplaats aan een langssteiger direct bij de ingang. Een Duitser met een Hallberg Rassy 41, genaamd Manatee, die we ook al op het eiland Islay gesproken hebben komt tegen ons aan liggen. We wandelen na het eten nog wat naar het centrum en gaan op tijd naar bed.
Het is donderdag en we gaan langs het toeristen infocentrum. Na een aantal brochures bekeken te hebben en goed en uitgebreid advies gekregen te hebben door een heel vriendelijke dame (die tijd genoeg voor ons heeft). In de middag gaan we een stukje fietsen, het binnenland in. Doen nog een wasje en maken een planning voor morgen. Vanmorgen hebben we gehoord dat er in een plaatselijke pub traditionele live muziek is. We hebben nu dus ook een programma voor de avond.
De Duitsers, Angelica en Helmut, die naast ons zijn komen te liggen gaan met ons mee.
Een van de muzikanten speelde goed viool en toen wij hier over een compliment maakten kregen we te horen "dat mag ook wel want hij speelt al 80 jaar, hij is met zijn 12 jaar begonnen met spelen". Hij was dus al 92.
Vrijdag pakken we een hop on en hop off bus, Coastal Route, voor 8 pond van Ballycastle naar Coleraine. Gaan eerst naar het eindpunt, drinken hier koffie. Dit doen we om te bezien waar de punten zitten die we willen bekijken en fotograferen. We nemen de bus terug en stappen uit bij Bushmills. We bezoeken de distilleerderij en proeven twee Ierse whisky's. Nu kennen we de verschillen met de Schotse distilleerderijen. Dan gaan we in het dorp wat eten. We lopen terug naar de bushalte maar op het afgesproken tijdstip komt er geen bus. We stonden er zeker 10 minuten voor de aangekondigde tijd. Daar gaat ons schema voor het vervolg van de terugtocht. Als we bij de Giant Causeway aankomen hebben we nog maar een uur over hetgeen te kort is. We kijken hier even rond en nemen de laatste bus terug naar Ballycastle. Aan boord gebruiken we het avondeten en maken plannen voor morgen. Omdat we hier een paar dagen liggen en het niet druk is met pasanten, is de wasmachine elke dag vrij waardoor we alles wat we kunnen wassen weer schoon willen hebben. Als we terug komen van de was ophalen komen er drie roeiboten in het donker binnen. Deze boten hebben we ook in Port Ellen gezien. De roeispanen zijn gewoon vierkante balken met een ronding waar de handen op geplaatst kunnen worden bij het roeien. Maar oversteken met een roeiboot van Schotland naar Ierland met de heersende getijde stroming zou ik niet in mijn hoofd halen.
We nemen nogmaals de Coastal Route. Nu gaan we eerst naar de Giant Causeway hetgeen op de Unesco wereld erfgoed lijst staat. Het is mooi weer en hier nog niet druk. We staan versteld van de hoekige stenen pilaren. Het lijkt wel of iemand ze zo gestapeld heeft. Ook het pad lijkt wel geplaveid. Vreemd wat moeder natuur kan doen. Daarna gaan we naar Portrush en lopen door het drukke dorp. Hier zijn de kampioenschappen backpipers. We zien veel muzikanten in tenue en verschillende kleuren kilts. Helaas geen spelende groepen want ze houden een lange pauze en beginnen weer als we terug moeten voor de laatste bus. We komen weer langs de parkeerplaats van de Giant Causeway en nu staat het afgeladen vol met auto's en bussen. We gaan Ballycastle in om te eten en daarna wat drinken bij live muziek.
Zondag blijven we bij de boot vullen de watertank doen nog een laatste was en praten nog gezellig bij met onze buren. Wij willen morgen vertrekken maar zij blijven hier nog even liggen. Helmut laat zijn boot in Schotland achter voor de winter om volgend jaar de rest van de tocht te doen.
In de avond komt de Thalasa (Nederlands Tall Ship) in de haven liggen. We zagen deze ook al in Port Ellen.
We merken goed dat we wat later in het seizoen komen want in de ochtend en avond moet zo nu en dan toch de kachel aan.
We vertrekken uit Ballycastle met vol tuig en zeilen tot Fair Head. Dan lijkt het of de wind weg valt maar als we de cog (koers over de grond) zien we even 14,2 op de plotter. Dan valt het terug naar 13,7 en we vliegen vooruit. De stroom blijft wel meelopen maar wordt steeds minder. Uiteindelijk hebben we 43.5 zm in 5 uur afgelegd en staat er op het log 34 zm als gevaren. Net voor de haven zien we iets verder Belfast liggen. De twee grote kranen die voor de Titanic gebruikt zijn steken boven alles uit.
We meren af in Carrickfergus aan de langssteiger. Alhoewel op de kaart staat dat de hele haven is uitgebaggerd op 2.40 m liggen we met eb op 1.60 diepte. Dus 50 cm in de blubber. In het havenkantoor krijgen we te horen dat als we de eerste nacht direct betalen we er een tweede nacht gratis bij krijgen. Blijf je meer nachten liggen dan betaal je de vervolg nachten weer bij. Geen slechte regeling.
Je kunt in Belfast zelf gaan liggen maar dan lig je in het havengebied. Ver van winkels voor boodschappen en minder openbaar vervoer naar de stad. Lopend wel te doen maar dan moet je goed uit de voeten kunnen.
Dinsdag staan we op ons gemak op en nemen de trein naar Belfast. Voor 4,70 pond hebben we een dagretour. Bij het verlaten van de trein merkt een medewerker van de spoorwegen op dat we met het treinticket gratis met de bus naar de stad en terug kunnen. Belfast valt ons een beetje tegen, wel veel oude gebouwen in aparte stenen en kleuren en veel ornamenten op de gevels. We winkelen wat en als we wat willen eten komen we alleen maar burgertenten tegen. Als we denken iets gevonden te hebben kunnen we er alleen een broodje eten. Omdat we dat niet willen en vragen waar we dan goed terecht kunnen wijst ze ons de weg naar Avoca. Dat blijkt een winkel te zijn. Een soort Bijenkorf in het klein met erboven een restaurant. We eten daar warm met 4 personen voor totaal 34 pond. Geen geld en heel goed. Eenmaal aan tafel komt er iemand met karaf water met vier glazen brengen.
Deze eetgelegenheid hadden wij zelf nooit gevonden.
De afgelopen en komende week wordt feitelijk bepaald door het weer. De voorspelde regen valt wel mee. We zijn nog niet een keer echt nat geworden. Helaas bepalen de windkracht, richting en golfhoogte onze voortgang naar het zuiden. Maar tussen de depressies door komen we er wel.
Afgelopen nacht ging het flink te keer buiten. We hebben en flinke zuidwester en de golfslag daarvan loopt de haven in. Het lijkt wel of we op zee zitten.
Woensdag gaan we Carrickfergus verkennen. Na een stukje het centrum ingelopen te zijn gaan we Carrickfergus castle bezichtigen. Dan lunchen we aan boord en drinken in de kuip een kop koffie. Ondanks de wind is de temperatuur goed en schijnt het zonnetje regelmatig. Het is wel goed vasthouden aan boord want de zuidwester staat er nog steeds. Als je niet oplet wordt je zeeziek in de haven aan de steiger.
Direct aan de haven staat een grote Sainsbury voor de noodzakelijke boodschappen. Hier doen we de zware boodschappen. We moeten nog even voordat we weer thuis zijn.
Donderdag pakken we de trein weer en gaan eerst naar de botanische tuin. We komen in een totaal ander stadsdeel terecht. Als er een buitje valt gaan we het Palm House (een kas) in. Daarna ook nog even in het Tropical Ravine. Hier staan tropische planten en is het binnen 40 graden met een heel hoog gehalte vochtigheid.
Daarna bezoeken we het Ulster Museum. We lopen nog wat tussen de universiteiten, sommige bouwwerken hebben iets weg van een kasteel gezien de ornamenten, kantelen en torentjes. Ze steken af bij de moderne gebouwen. Bij Housebelfast gaan we wat eten en krijgen van de ober tips om te gaan doen. Uiteindelijk sluiten we de dag af bij Kelly's Cellar. Een gezellige, oude en heel drukke, pub met in de avond live muziek. De muziek viel ons helaas een beetje tegen.
Vrijdag bezoeken we St. George's Market. Een overdekte markt waar van alles te koop is. Vandaag is het onze eerste echte regendag. We gaan nog een keer naar Avoca en in de middag gaan we de muurschilderingen van de internationale muur bezien. Ook zien we hier de prikkeldraad afzetting op de muur en de twee poorten die vroeger het katholieke en protestantse deel van elkaar scheiden.
Door de kermisattractie waar we de hele week al in zitten heeft er een afmeerlijn een zwakke plek gekregen door schavielen. Ik haal er een stukje af en splits er een nieuwe lus aan.
We wilden morgen vertrekken maar als de weersvoorspelling bijgesteld wordt doen wij dat ook met onze plannen.