donderdag 9 augustus 2018

West kust van Schotland

Vanmorgen vertrokken uit Corpach. Gisteren was het nog niet zeker of we wel zouden vertrekken gezien de wind. De voorspellingen waren gunstig maar afgelopen nacht hadden we in het basin nog flinke wind en twijfels. Het weerbericht was gunstig genoeg om twijfels weg te nemen. Vanmorgen on half negen waren we het sealock al uit. Een half uur eerder dan gepland. We komen precies op tijd bij Corran Narrows om de stroom mee te nemen. We varen Loch Linnhe af en na Shuna Island gaan we tussen de ondieptes en eilandjes verder op de Lynn of Lorn. Die gaat weer over in de Firth of Lorn en dan gaan we na Maiden Island door een nauwe doorgang (en een beetje zigzaggen) de Kerrera Sound op naar Oban. Hier meren we af in Oban Zelf aan de nieuwe Noorderpier. Deze staat niet in de Reeds. We hebben al meer tips van lokale zeilers gekregen over havens die niet in de Reeds staan en toch goed zijn.
De havenmeester geeft aan ons door dat we hier maximaal 3 dagen mogen blijven liggen. De douche is erg goed, groot en mooi. Helaas geen wasmachine. Ondanks de miezer af en toe konden we onze zeilpakken binnen ophangen zonder ze eerst te moeten laten drogen. Ons hoor je vandaag niet klagen over het weer. We gaan in Oban de stad verkennen en in The Oban Inn (gevestigd in 1790) nemen we een pint. Aansluitend blijven we hier ook eten en gaan dan terug naar de boot.
Op donderdag is het af en toe droog en gaan we de stad weer in. Later in de middag gaat de kachel aan tot we naar bed gaan. De hele nacht regent het hard en veel. In Nederland is het (te) warm en hier aan de westkust van Engeland is het overdag 16 graden. Het noordelijkste punt hebben we gehad tussen Peterhead en Lossymouth. Vanaf dat moment zijn we weer naar het zuiden gaan varen.
Als volgende haven hadden wij, in de geplande en uitgestippelde reis, het Crinan Chanel opgenomen en daarna rondvaren in Loch Fyne, Sound of Bute en Firth of Clyde en dan over te steken naar Ierland.
Door de aanhoudende droogte is de diepgang van het Crinan Chanel van 2,40 terug gebracht naar 1,80 meter. Wij kunnen en mogen er niet meer in. We moeten een alternatief gaan zoeken.
We kiezen ervoor om naar Port Ellen te varen. Een haven op de zuidelijke kant van het eiland Islay. Om 8 .00 uur gaan we weg uit Oban.
De dag begint een beetje sober. Gaat het nu wel of niet regenen of krijgen we straks de zon te zien?
We beginnen met door de Kerrera Sound te varen. We gaan gelijk op met een Sigma 38.
Dan verkiezen wij ervoor om de Firth of Lorn af te varen boven de Sound of Jura omdat je dan tussen enkele ondieptes door moet. De sigma 38 kiest hier wel voor. In de wind zitten grote fluctuatie van wel 30 graden. We proberen te zeilen maar het zit er niet in of we moeten kruisen en met 62 zm voor de boeg en Port Ellen in de nacht binnen lopen met rotsen en ondieptes voor de haven laten we graag aan een ander over. We varen tussen de elanden. Het ene moment zitten de eilanden in de nevel en het andere moment kunnen we volop genieten van de natuur.
Op de kaart zien we het eiland Mull liggen. Hier woonde Paul MCCartney (Ex Beatles) en heeft hij vermoedelijk inspiratie opgedaan voor het liedje Mull of Kintyre.
Nu hebben we aan de rechtse kant het Island of Mull liggen maar dat zien we niet door het druiligere weer. We horen op de marifoon het weer voor de Mull of Kintyre. We laten het eiland Jura links liggen. We worden tot 12.00 uur wel geconfronteerd met de variatie in wind van 1.6 tot 17 kn en met 30 graden verschil in richting. Dan lijkt er een stabiliteit in richting te zitten en wakkert de wind aan naar vlagen van 20/25 kn. Na vier en een half uur gaat de motor uit. We varen met vol tuig en lopen daarmee tussen de 7,5 en 8,5 kn maar zien met de regelmaat 9 tot 9,3 op de instrumenten. We varen door de Sound of Islay naar de Sound of Jura om met een bocht naar het westen uit te komen bij Port Ellen. Het laatste uur gaan we weer op de motor omdat we pal in de wind naar de haven moeten varen.
Om 17.50 meren we af in de haven van Port Ellen. We hebben 65 zm gevaren in iets minder dan tien uur. Deze haven ligt op het eiland Islay. De plaats zelf heeft 1000 inwoners en het hele eiland ongeveer 3000. Hier aan de haven staan 5 auto's van de Royal mail of Schotland. Wij snappen de verhouding op het aantal inwoners niet zo maar vermoedelijk worden er veel pakjes rondgebracht.
Ook kent dit eiland 8 distilleerderijen. Dat trekt hoopjes dagtoeristen aan die in de ochtend met de Ferry komen, naar een of twee distilleerderijen gaan en tegen de avond weer met de Ferry vertrekken. (Goed dat ze zelf niet rijden).
Aan de steiger ligt ook de Sigma 38. Als we vragen of hij ook lekker heeft kunnen zeilen krijgen we als reactie. Ja hoor wij liggen hier al een half uur en hebben lekker op het Fokje gevaren. Ik lach een keer en denk bij mezelf "dit is nou een typisch geval van zeilerslatijn".
Als we in de kuip zitten zien we achter onze boot een zeehond met zijn kop boven water uit komen. Kijkt even rond en duikt weer onder.
We ruimen aan boord het eea op, drinken wat en gaan eten. Dan besluiten we wat te gaan wandelen en zien bij een lokaal hotel dat er live muziek is. Op de terugweg gaan we hier naar binnen. Het is een etablissement waar ook veel plaatselijke bevolking komt. De drie muzikanten doen hun best en wij horen het graag aan. Ook voor de lokale bevolking is dit een uitje want aan de bar is het heel druk en wordt er flink geschonken. Er zijn klanten die amper het glas nog kunnen vasthouden. We gaan ruim op tijd voor sluiting weg.
Zondag blijven we liggen. We doen de was die in het zachte weer kan nadrogen op de boot. In de middag gaan we op de fiets het eiland over en fietsen de distilleerderij route. Bij de eerste kijken we vluchtig even rond. Deze hadden we ook al vanaf het water gezien. Dan fietsen we door naar de tweede om er een kop koffie te drinken. Bij het naar binnen gaan krijgen we een glaasje aangeboden. Dat slaan we uiteraard niet af. Het is een stevige opkikker (58 procent) en als je het koud hebt warm je er goed van op.
Als we terug zijn op de boot komt onze buurman net terug van een vistochtje op zee. Als we belangstelling tonen voor zijn vangst en vragen of we er een kunnen kopen, krijgen we er een van ongeveer 70 cm. Ons menu voor vanavond is dus bekend.
Het is maandag en we liggen hier nu twee nachten maar de voorspelling is zodanig dat we het stukje oceaan en of Ierse Zee nog niet willen pakken. We blijven nog twee dagen liggen.
Vandaag weer de fiets gepakt en richting vliegveld gefietst. Daar iets gegeten en gedronken en bergafwaarts met de wind in de rug terug gewaaid. Bijna niet hoeven trappen. De dag begon met miezer maar na tien minuten fietsen hield het op en kwam er blauw in de lucht. Terug op de boot nog lekker in de kuip gezeten. De wind heeft vandaag weer kuren want de richting varieert met 20 tot 40 graden en gaat van 4 kn naar 20 knopen en terug. Vandaag kwamen de zeehondjes in de haven weer even kijken of er nieuwe passanten waren.
Dinsdag 7 augustus pakken we de bus. Een enkeltje kost 4 pond pp en een dagkaart 10 pond. We nemen de dagkaart en gaan naar Bowmore. In de Harbour Inn drinken we koffie en gaan naar de Bowmore distilleerderij. Daar nemen we de rondtoer door de distilleerderij. Na een uur rondleiding krijgen we drie whisky's voorgeschoteld. Een van 12, een van 15 en een van 18 jaar.
We besluiten ook maar een fles voor thuis mee te nemen. Daarna gaan we terug naar de Harbour Inn voor een lunch. Heel goed eten voor een acceptabele prijs en vanuit het restaurant of de louche ruimte een heel mooi uitzicht over de baai. Na het eten pakken we de bus naar Askaig en terug naar Port Ellen. Morgen willen we al vroeg vertrekken. De Mull of Kintyre laten we ver links liggen omdat we Ballycastle willen aanlopen. Gezien de stroming bij het eiland Rathlin dat ervoor ligt willen we bij het eiland met HW Belfast aankomen waardoor we geen last hebben van de overfalls en de laatste zm in rustig vaarwater kunnen doorbrengen. We staan om 4 uur op met het idee om om vijf uur te vertrekken. We merken dat er meer wind staat dan de gribfiles opgeven. Dan is er in de nacht via de navtex een gail doorgegeven voor de hebriden en shetlands en wij hebben daar een uitloper van die niet zichtbaar is in de gribfiles. We besluiten om niet te vertrekken en gaan terug naar bed. In de middag ziet het er al weer beter uit en na wat rekenwerk vertrekken we om 14.00. We hebben een geweldige zeiltocht maar de termieten komt niet boven de 13 graden uit. Achter het stuur in de kuip komt het veel kouder over. Goed ingepakt met kraag tot over mijn oren, pet en handschoenen is het uit te houden. We zien drie buien over Ballycastle komen maar wij hebben zonneschijn. Langs het eiland Rathlin zien we een begin van de stroomrafelingen die zich aan het opbouwen zijn. We merken er nog niet veel van en kunnen onze weg gewoon vervolgen. De ingang van de haven laat zich pas zien als je er vlak voor bent en het lijkt allemaal heel smal. Om 18.00 uur liggen we afgemeerd en hebben we 30,5 zm afgelegd. Een mooi gemiddelde van 7,5. Als we goed en wel liggen en de zeilen hebben opgeborgen komt er weer een bui langs maar dan zitten wij al binnen aan de maaltijd. Nu hoeven wij het zout niet meer van het dek af te spoelen.

0 reacties:

Een reactie posten