woensdag 4 juli 2018

De start

Het is zo ver. We hebben de afgelopen weken de laatste aanpassingen aan de boot gedaan en al veel spullen aan boord gebracht?
Het afgelopen weekend zijn er veel watersporters geweest die ons een goede reis toewensen. Heel erg leuk.
Gisteren heb ik nog een 12 volt aansluiting met USB aangelegd in de achterkajuit en hebben we ook de laatste boodschappen weg gestouwd. Alle bergruimtes zijn tot de nok toe gevuld. Vrijdagavond komt onze dochter naar ons om ons weg te brengen naar de boot. Vrienden van ons gaan met ons mee. Het is nog een hele opgave om vier volwassenen en de benodigdheden van onze vrienden in de auto te krijgen. Aangekomen in de haven brengen we alles aan boord en krijgen ook hun spullen een plaatsje aan boord we drinken nog een kopje koffie en praten nog wat na.
Zaterdag staan we op ons gemak op en gaan we om half elf weg. We verwachten alles op de motor te moeten doen maar zodra we buiten zijn blijkt dat we op de genua heerlijk naar de sluis kunnen zeilen. Na de sluis is het zeilen voorbij en hebben we regelmatig een dikke vijf op de kop. Kruisen naast de beroepsvaart vinden we te lang duren en gaan we op de motor verder. De Volkenraksluis ging open toen we aan kwamen varen. Bij de Krammer en de Kreekraksluis ook. In de laatste sluis zien we voor ons de Merry Dance liggen. Pam en Claudia zijn op weg naar La Coruna. We varen door tot Geersdijk en zien daar nog een plaats vrij waar we afmeren om 19.00 uur. De eerste 38 zm zitten erop.
Zondag staan we weer op ons gemak op en varen we door naar Middelburg waar we om 13.15 uur een plaatsje hebben aan de langssteiger achter de brug.
Maandag varen we naar Breskens. Hier zien we de Merry Dance weer waar we in de avond nog even op de koffie gaan. Voor dinsdag is er een zw 3 a 4 met uitschieters naar 5 voorspeld. Niet het ideale beeld voor een tocht naar Oostende maar we doen het toch maar omdat woensdag de oversteek naar Ramsgate goed lijkt. Er is voorspeld een zzw 3 met een uitschieter naar 4 zodat we in een lijn naar Ramsgate kunnen varen. We staan om iets voor zevenen op met de bedoeling om 8 uur te vertrekken. Ondanks het feit dat er geen ferry's meer gaan of komen gaan de lichten op rood en liggen we een half uur in de haven te dobberen. Als we er eindelijk uit mogen en voor de haven het grootzeil willen zetten blijkt dat de sluiting los geraakt is en vliegt de val alle kanten op. Met de golfslag is het een kunst om die dan weer te pakken te krijgen. We staan op het punt om terug de haven in te gaan als we het karwei toch geklaard hebben. We beginnen om 9 uur met onze tocht van 60 zm. Na ongeveer 15 zm draait de wind. Dat is tegen de verwachting in en hij staat westelijker dan opgegeven. Ramsgate is niet meer te bezeilen zonder extra slagen. Op zich is daar overheen te komen maar de wind is aangetrokken tot een dikke vijf met uitschieters naar 6. De golfslag bouwt zich ook op en na 22 zm besluiten we om te draaien. Een nieuwe koers uitgerekend en koers naar Nieuwpoort. Hier liggen we een paar dagen verwaaid (vier dagen).
Gezien het weer en de verwachting voor de komende dagen hebben we de reservering in Limehouse Basin twee dagen verzet.
Zaterdag komt de wind uit het westen en zondag met 8 a 11 knopen uit het noorden. We houden zondag als vertrekdag aan en kunnen de hele dag zeilen. Omdat we bijna recht oversteken houden we geen rekening met het tij. Bij het oversteken van de shippinglane gaat de motor bij voor een uurtje. Het is druk en we moeten tussen de groepjes van 3 en 4 grote beroepsvaart door oversteken. Om 13.00 komen we aan in Ramsgate en zitten dan heerlijk in het zonnetje. We zetten de klokken een uur terug voor de Engelse zomertijd.
Bij aankomst melden we ons weer bij Limehouse Basin omdat we de ETA moeten doorgeven. Die kunnen we nu redelijk precies doorgeven.
Maandag vertrekken we om 6.30. De eerste twee uur hebben we stroom tegen maar dan liggen we in het Princess Channel en krijgen het oplopende tij mee tot Queensborough. Om 12 uur haken we met de nieuw aangeschafte speciale haak een lijn aan de ring van een mooring. De eerste keer is even onwennig maar het blijkt toch heel makkelijk te gaan. Het is een ideaal werktuig voor dit soort afmeer klusjes. Alle ramen gaan open en de bimini gaat op. De zon is onverbiddelijk en de temperatuur zit boven de 30 graden in de kajuit is het al 27,5 graad en daar komt nog enige verkoeling door het beetje wind wat er staat.
Dinsdag staan we weer vroeg op om eerste nog even het afgaande tij van de rivier te pakken om bij Sheerness de bocht te maken en met het oplopende tij naar Londen te varen. Hier komen we om 11.30 aan een half uur eerder dan we als ETA hebben opgegeven. We roepen Limehouse op en krijgen te horen dat ze onmiddellijk iemand sturen om de swingbrug te openen en de sluis in werking gaan zetten. We moeten ongeveer 10 minuten wachten voordat de brug en de sluis open zijn. De dagtocht boten alsmede de ribs met toeristen, die een moment op de Theems willen ervaren, rondjes om ons draaien en die zijn onrustig. In de sluis krijgen we een plaatsje in de haven toegewezen. Vroeger had je hier nog veel plaats voor de pleziervaart maar nu blijkt de haven bijna vol te liggen met narrow boats. Door de hoge koopprijzen van huizen en de hoge huren, (huurprijzen liggen hier gauw tussen de 1.800 en 3.000 pond voor een twee kamer woning), kun je beter een narrow boat kopen en dan is het liggeld ongeveer 800 pond per maand.
Een narrow boat heeft breedte van maximaal 2,12 meter en is zo tussen de 6 en 20 meter lang. Onze boot lijkt plotseling een stuk kleiner tussen al deze lange narrow boats.
Voor de haven is het een betere bron van inkomsten want nu is een ligplaats het hele jaar bezet en als ze toch niet varen kun je ze dichter op elkaar leggen.
De afstand tussen de twee steigers waar we onze ligplaats hebben toegewezen gekregen is erg smal geworden door de lengte van de narrow boten. We komen er goed in en gelijk gaat de bimini weer op voor de zon.
Het eerste deel van onze tocht zit erop en hier blijven we een week liggen.

0 reacties:

Een reactie posten