vrijdag 13 juli 2018

Vertrek uit Londen

Het is 3 juli en we willen vanmiddag het late tij oppakken om terug te varen naar Queenborough. We manoeuvreren de boot uit de box, hetgeen met de schroefwerking de verkeerde kant op, een lastige klus is maar goed verloopt. We leggen de boot achter in de haven aan een steiger en wachten op het afgesproken tijdstip om de haven te verlaten. Dan krijgen we van de sluiswachter het verzoek of we een kwartiertje eerder willen vertrekken omdat er een schip aankomt en dan de brug maar een keer open hoeft. Op de Thames staan door de NO wind vervelende golven en we meren om 0.30 af aan een mooring.
Gezien berichten op de navtex blijven we een dag liggen. Laat in de middag komt er een Engelsman bij ons aan de boei liggen en liggen we naast elkaar.
Donderdag de 5e juli vertrekken we om 5 uur, maken de Engelsman los van ons schip, hij ligt ook nog aan de boei. Het is stil op het water en er staat nagenoeg geen wind, dus moeten we op de motor. Rond 9 uur gaat de bimini op en drie kwartier later gaan de zeilpakken uit. Als dan een beetje wind komt opzetten gaat de genua bij en al gauw lopen we over de grond 9,3 knopen. We hebben gekozen om via het Barrow Deep te gaan. We vliegen de Thames monding uit maar het blijft opletten want plotseling liggen er een paar vissersboeitjes voor de boeg. Rond half elf liggen we voor Harwich en besluiten door te varen. Wel met tegenstroom op naar Lowestoft. Gedurende mijn wacht werk ik de berichten bij onder het genot van ZZ en de Maskers, Roy Orbison en tijdgenoten.
Net voor Lowestoft gaat de bimini naar binnen om beter te kunnen manoeuvreren. Dat blijkt nodig want we varen helemaal door om te kijken of er achterin nog plaats vrij is. Dat blijkt niet zo te zijn dus draaien en ergens langszij. Er ligt maar een redelijke zeilboot waar we langs kunnen want langszij een grote motorboot willen we niet. Blijkt het een Duitse zeiler te zijn die redelijk Nederlands spreekt en dezelfde route als ons wil gaan maken.
Om 17.30 liggen we vast en hebben we 90,75 zm op de teller staan.
Morgen maar bezien of we het zout van ons tochtje op de Thames kunnen afspoelen.
In Lowestoft blijven we een dag liggen, tanken de dieseltank en watertank vol en spoelen al het zout van de boot.
Dan overwegen we hoe we morgen zaterdag verder gaan. Het ziet er naar uit dat we veel of helemaal op de motor moeten want de windvoorspelling is 5 kn en dat is te weinig voor het zeilen. We overwegen Grimsby of Scarborough beiden niet met laagwater aan te lopen maar wel een grote afstand. We gaan voor Scarborough en dat is ongeveer 140 zm.
Nadat we permissie gevraagd hebben bij portcontrol mogen we de haven verlaten en zodra we buiten liggen blijkt dat we kunnen zeilen. We lopen lekker maar het is maar voor twee en een half uur de rest is met de motor en af en toe een zeiltje erbij. Als we vertrekken om 8.30 kunnen we dat doen in polo en korte broek. Rond twee uur wordt het koud en moeten de zeilpakken aan met kraag tot over de oren. In de namiddag kan de dikke kleding er onder uit om dat begin van de avond weer aan te doen. Rond middernacht varen we door het wachtgebied van de beroepsvaart (ik noem dat altijd kerstbomen gezien de verlichting die zij voeren). De nachten zijn kort. Eigenlijk hebben we maar vier uur echt donker. Uiteindelijk lopen we lekker en liggen uiteindelijk rond zes uur voor Scarborough. Te vroeg want we moeten ongeveer vier uur wachten voordat we hier binnen kunnen lopen. Onderweg worden we getrakteerd op een show van "gannets" die boven het water cirkelen en dan met een duik het water in schieten om met vis naar boven te komen. Het is wel oppassen voor de vele vissersboeitjes voor de zalmnetten. Binnen gaan we rekenen en schatten in dat we ook naar Hartlepool kunnen varen met de geschatte snelheid komen we hier een uur na HW aan. We mogen er niet direct in en moeten wachten tot de volgende schutting. Twee uur na hoogwater liggen we binnen. In de Reeds staat HW5 maar dat durf ik gezien onze diepgang niet aan. In de monding kom ik een diepgang van 3.4 m tegen hetgeen inhoudt dat 3 uur voor en na HW voor ons de limit is om zeker binnen te lopen of weg te gaan.
We hebben 190 zm op de teller staan in 28 uur. We praten nog wat na over de tocht en filosoferen over het vervolg. Gaan vroeg naar bed en slapen lang
Er komt een paar dagen een redelijke wind uit het noorden en ook de golfslag zodat we besluiten om een paar dagen te hier te blijven liggen. De maandag ochtend hebben we onze eerste regenbui sinds het vertrek en eten we zo laat dat een lunch niet meer nodig is. In de haven ligt voor ons een oude Deense kotter de Nana uit 1952 die al 60 jaar in familie bezit is. We worden uitgenodigd om even naar de 3 cilinder motor te komen kijken wat we uiteraard aannemen. Het is frisser dan we de afgelopen weken gewend zijn. We vullen de dieseltank weer en gaan naar het Royal Navy museum en bezichtigen het gerestaureerde, oudste nog drijvende , Europesche oorlogsschip de Trincomalee Uit 1817. Het teakhout voor deze boot komt uit Bombay. We krijgen een demonstratie van het laden en schieten met musketten en een klein kaliber kanon. Als we buiten komen zijn we 2 en een half uur verder. Daarna gaan we even langs de Asda voor de verse groenten voor ons avondeten. Lopen even om door het dorp. Dan hebben we de hele middag gevuld.
Dinsdag de wind is nog steeds noord en een golfslag van meer dan een meter. We blijven nog liggen en kijken vandaag maar weer hoe de Belgen het doen in de WK.
Woensdag hebben we nog noorden wind maar de golfslag is te doen. We gaan dan maar een klein tochtje maken naar Sunderland. Dat is 15 zm verderop maar dan zijn we uit de getijdehaven en zijn we vrijer in het uur van vertrek. Het is vandaag HW om 15.00 uur en plannen om 13.00 ons vertrek. Mocht het toch meevallen op zee dan kan het nog zo zijn dat we door zullen varen naar Blyth. Even bezien en niet op vooruitlopen.

0 reacties:

Een reactie posten