donderdag 7 mei 2015

Weg uit Baiona

Het viel niet mee om weg te komen. Aan de ankerketting zat meer wier dan ik ooit gezien heb en het anker zelf zag eruit of ik een emmer zand aan het naar boven halen was. Direct schoongespoeld want anders koekt het alleen maar vast. De wind zat mee want na het anker opgehaald te hebben werd ik de baai in gedreven. Ik kreeg dus alle tijd om alles in orde te maken.
De baai zelf is ongeveer 5 tot 9 meter diep. Zodra je de baai uitkomt krijg je ook te maken met de golfslag van zee. Het wordt dan al snel een 30 tot 35 meter diep. Met een golfslag van z'n 3 meter die dan ontstaat is het klimmen en weer terug vallen in zee van de boeg. Met een snelheid van ongeveer 2,5 knoop duurt het lang maar de boot maakt dan geen klappen. In de baai had ik het grootzeil toch gezet in de hoop wat vaster in het water te liggen. Helaas viel dat tegen doordat er toch te weinig wind stond. Bij het aanlopen of vertrekken van Baiona moet je niet proberen wat af te snijden want aan beide kanten liggen behoorlijk wat rotsen boven maar ook onder water. Als je er eenmaal helemaal uit bent, begin je pas met het invaren van de Ria en kan de snelheid iets hoger. Na een half uurtje heb je genoeg beschutting van de eilanden (waarvan Cies de grootste is) en gaat het er weer relaxed aan toe.
Bij de havennaam van Real Club Nautico Vigo denk je aan vorstelijke haven. Nou niets is minder waar. Het is vergane glorie. Het gebouw heeft betere tijden gekend. Internet is gewoon een ramp zelfs bij de receptie. Toen ik vroeg waar de toiletten en douches waren werd ik doorverwezen naar het ernaast gelegen zwembad. En die was niet warm.
Het grootste voordeel is wel dat de boot nu erg rustig ligt en het even wennen is aan het niet meer slaan van water tegen de boot.

0 reacties:

Een reactie posten