zondag 3 mei 2015

Regen en wind.

Regen, regen en nog eens regen met veel wind, heel veel wind. Dat is het weerbeeld van de afgelopen dagen en de komende dagen.
Inmiddels lig ik 9 dagen voor anker in de baai van Baiona. De wind kwam met regelmaat met 30 knopen over het dek maar het anker heeft het goed gehouden. Ik had 5 a 6 keer de diepte aan ketting maar heb daar uiteindelijk nog 10 meter lijn bijgezet.
Tussen de buiten door klaart het even op en moet ik naar de kant roeien voor boodschappen en internet. Dan het juiste moment uitzoeken om ook weer droog aan boord te komen.
De windgenerator heb ik af en toe moeten uitzetten om dat er meer ampères in komen dan goed is voor de accu. Na 9 dagen sta ik op 92 procent resterende capaciteit.
Er is genoeg energie om in de avond een filmpje op de laptop te bekijken. De stargate cyclus heb ik bijna helemaal gezien maar er zijn nog genoeg films over.
Als ik terug kijk naar de inmiddels afgelegde afstand dan denk ik dat het heel goed is gegaan en de juiste dagen om te gaan varen volledig benut zijn geweest.
De golven zijn niet meer onder de twee meter geweest en gaan regelmatig naar de 3,5 meter.
Ik begrijp nu ook waarom het hier nog winter is.
De voorspelling voor de komende week heeft mij in ieder geval doen besluiten om vandaag in de haven te gaan liggen vannacht komt de regen opzetten en aansluitend komt er een zuid 9.
Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van "de stilte voor de storm".
Het anker ophalen was niet eenvoudig want dat had zich echt ingegraven. Gelukkig had ik alle tijd om met behulp van de motor het uit de zandbodem te krijgen. Beter met deze wind dan met een 15 a 20 knopen wind. Als je deze manoeuvre alleen moet doen moet je oppassen dat de wind je niet op het ondiepe gedeelte zet. Je loopt dan tijdens het inhalen een paar keer van voor naar achter.
Nu geniet ik nog maar even in de kuip van het beetje zon wat er door komt zonder de wind.

0 reacties:

Een reactie posten