vrijdag 20 juni 2014

Verslag van een oversteek

Tot zaterdag zijn we met de kinderen opgetrokken. Maar er komt een moment dat zij en wij onze eigen weg moeten gaan. Voordat we samen gingen opvaren wisten we dat er verschil zit in de te behalen snelheid.
Nu had iedereen al van de kinderen afscheid genomen maar ik nog niet omdat ik wist dat wij ze zouden inhalen en nog een paar dagen samen zouden opvaren.
Net voor vertrek kreeg ik nog een kaart mee die ik pas met vaderdag (de volgende dag) mocht open maken. We nemen afscheid en zwaaien naar elkaar totdat ik in de sluis van 12.00 uur lig. Toen heb ik maar een heet snoepje genomen van een bekend merk.
Gelukkig zie ik ze weer in La Coruna.
Vanuit de sluis zijn we gaan zeilen maar na twee uur hadden we 6 zm afgelegd en dat dreigde met nog een uur zeilen niet veel meer te worden. Op de motor verder gevaren en een route genomen boven de shippinglane lane en onder Wight langs op deze manier hebben we nog mogelijkheden om Lulworth Cove, Weymouth en diverse andere havens om eventueel aan te lopen.
Het gaat goed met onze wacht van twee uur op en twee uur af. Waarbij we overdag kijken wie wat slaap nodig heeft en daar flexibel mee omgaan. Na Wight kunnen de zeilen op en lopen we zelfs even 9 knopen. Helaas valt de wind in de namiddag weg zodat we toch weer moeten motoren.
Tijdens de reis blijkt dat ik echte kok aan boord heb. We komen niets te kort.
Net boven de Kanaal Eilanden steken we de shippinglane over en passeren Alderny en Guernsey. We varen de nieuwe nacht in en wachten weer tot ze daarboven die grote lamp (maan) weer aanzetten. In de ochtend trekt de wind aan en met het aanpassen van de koers kunnen we weer zeilen. We rollen flink maar zeeziekste blijft uit. Maandag rond de middag liggen we voor Ile D'Ouessant waar een baai is en waar we kunnen ankeren. Door de wind toename en de golven besluiten we hier voor anker te gaan. Even goed opletten hoe je het aanloopt maar de beloning is en pittoresk mooring in een beschutte baai.
Nadat we de mooring opgepikt hebben ruimen we wat aan dek op en kom ik tot de ontdekking dat een wagen van de zeillatten loszit en twee anderen dreigen los te komen. Dat herstellen we morgen wel. Eerst even bijkomen en morgen zien of we verder gaan en waar naartoe.

0 reacties:

Een reactie posten