dinsdag 7 oktober 2014

Weersvoorspelling

Het zal de lezer niet ontgaan zijn dat ik overgestapt ben als bemanningslid op de TOFINO. De laatste paar dagen at en sliep ik al bij de kinderen. Hierdoor kon ik op mijn gemak mijn eigen boot winterklaar maken. Die is toch iets anders dan andere jaren waarbij bijna alles wat los en vast zat mee naar huis gaat. Dat kan nu niet dus moet het economisch in de boot gelegd worden.
Dan komt er een moment dat we gaan bezien wanneer we verder gaan.
Het weerbeeld voor zondag was een 5 a 6 noord en dat was ideaal om de RIO Tejo af te zeilen naar Cascais. Daar zijn we in de baai voor anker gegaan en hebben we nog even goeden dag gezegd tegen de Abel Tasman.
Dan gaven de voorspellingen aan dat er nog een dikke anderhalve dag noord en noord westen wind aankwam om daarna te draaien naar het zuiden met ook een kleine week slecht weer.
Als je naar het zuiden moet is het vertrekken of blijven liggen.
Gezien de navtexberichten en de gribfiles zijn we vertrokken om de 124 zm heerlijk te zeilen.
Niets was minder waar. We vertrokken met een beetje zuiden wind of windstiltes. Na drie uur varen hadden we nog steeds niet de juiste wind te pakken opnieuw actuele info opgevraagd die onveranderd was. Dus door gevaren.
Wat een leuke tocht had moeten zijn bleek alles behalve dat. Er moest met de motor gevaren worden en de deining was zeer onprettig. De zeeziekte sloeg al snel toe. Vannacht om drie uur net na mijn wacht was ik ook aan de beurt. De eerste keer dit jaar.
Omdat we twee kapen moesten ronden zijnde ver op zee gebleven. Voor nog een tussenliggende haven binnen te lopen waren we te ver uit de kust want het aantal uren dat dat zou kosten was zo groot dat je met twee drie uur extra toch op de geplande plaats terecht komt. We besloten ondanks de zeeziekte door te varen. Na de tweede kaap zouden we immers wel kunnen zeilen. Er waren een paar kleine stukjes dat de wind even gunstig voor ons gedraaid was en dat we konden zeilen maar het merendeel viel dat tegen. Nadat we de tweede kaap gerond hadden en naar het oosten gingen varen viel de zuidelijke wind geheel weg.
Uiteindelijk zijn we om 12.00 in Lagos aangekomen.

1 reacties:

glukje zei

Hoi samen.

fijn dat je boot winterklaar is en dat jullue nu samen op de tofino verder varen. Ik heb lahos opgezocht en jullie zitten in het zuidelijkste puntje van de algarve. Het is een mooi stadjd meg een leuke haven veel winkektjes een ford mooie stranden en kindvriendelijk. Als jullie dit gaan bezichtigen dan veel plezier en genuet samen van dit mooie stadje. Jammer van de zeeziekte en succes met de verdere reis. Liefs ons knuffel voor dylano en fenna