donderdag 2 oktober 2014

Winterklaar

Al vire dagen ben ik bezig met het winterklaar maken van de boot.
Zondag zeilen goed laten drogen en afhalen met 28 graden en in de boot opgeborgen.op het grootzeil zaten drie schaviel plekken. Halfwinder op de steiger uitgepakt, laten drogen en goed in de slurf opgeborgen.
Maandag met 27 graden levensmiddelen uitgezocht en wat niet houdbaar is tot eind volgend jaar overgeheveld naar de TOFINO en binnen opgeruimd. Twee wasmachines gedraaid en alles aan dek gedroogd.
Zeilmaker gezocht die morgen zeil komt halen en repareren.
Dinsdag met 30 graden de motor een beurt gegeven en alles nagelopen. Denk elk jaar dat ik binnen een paar uurtjes daarmee klaar ben maar elk jaar weer opnieuw kost het toch een hele dag.
Zeilmaker is langs geweest en heeft het zeil meegenomen voor reparatie. Vrijdag klaar en prijs viel erg mee.
Woensdag met 31 graden nog twee wasmachines gedraaid zodat alles schoon is voor het volgend jaar. De bakskisten laten luchten en buitenboordmotor en reddingsvlot er in, en de rest in de boot.
Binnen heringericht en voorpunt voorzien van alle kussens met voldoende ventilatie.
Een van de achterhutten is hierdoor vrijgekomen voor opslag van de zeilen.
Vandaag heb ik ook intrek genomen op de TOFINO als bemanningslid.
Donderdag met 32 graden de grote dag voor het uit het water gaan. Eerst de sprayhood schoongemaakt en laten drogen afgehaald en opgevouwen. ARVID wordt erg kaal. Op 10.30 komt Antonio met een van zijn medewerkers en moet ik de boot in de betonnen inham van de kraan varen. Antonio geeft instructies wan als ik er te hard invaar kost het mijn profiel van de rolgenua. Met de wind mislukt de eerste poging. Antonio zegt "doe maar rustig aan we hebben de hele dag". Tweede poging is perfect en zonder iets te raken komen we met de juiste snelheid in de kraan te liggen. De boot wordt getakeld en wordt op het terrein weggezet. Dit gebeurt met een nauwkeurigheid zoals ik het nog nooit gezien heb. Op deze manier doe je maar drie of vier boten op een dag. Daarna is er iemand bijna drie uur bezig geweest met het schoonspuiten van het onderwaterschip (en dat voor 70 euro). Het staartstuk zat met 2 cm dik onder de zeepokken en heb ik er met een plamuurmes af moeten steken. De schroefbladen eraf gehaald. Blokken eraf gehaald en lijnen opgebonden. Laatste dingen binnen gedaan, het watersysteem afgetapt en filters schoon gemaakt aan het einde van de middag was ik er klaar mee. Je droogt met dit weer op de kade op de boot helemaal uit. Morgen komen ze het zeil terugbrengen en ga ik de laatste paar dingen aanpakken.
Daarna ben ik klaar met de ARVID en kan hij er tot 1-4-15 weer tegen om te ontwaken uit de winterslaap.

0 reacties:

Een reactie posten