zaterdag 27 september 2014

Wat een weer

Vandaag zijn we een paar uur gaan varen. Twee uur voor laagwater vertrokken om met afgaand tij richting zee te varen en dan om te keren en met het opkomende rij weer terug naar de haven te varen.
De weervoorspellers hadden een zonnige dag voorspeld met af en toe een bui. Nou de dreiging heeft er de hele dag ingezeten maar gedurende de tocht is het vrij droog geweest. We hebben iedere keer het randje van de bui meegekregen wat resulteerde in een paar druppels. Voor de zon hadden we de bimini opgezet maar uit eindelijk heeft hij meer functie gehad als paraplu. Is het niet voor de zon dan is het voor die paar druppels regen. Een keer hebben we enkele minuten een fikse bui gehad waarbij de regen recht naar beneden kwam. Ook toen deed de bimini zijn werk. Zonder echt nat te worden hebben we met de genua gewoon door gezeild. Op de terugweg hebben we gezien de windrichting de genua ingerold en zijn we op de motor teruggevaren. In de havengebied we de genua nog even laten drogen en daarna geheel eraf gehaald en opgevouwen op de steiger en in de zak gedaan. Het eerste echte klusje voor de winterstalling. Net nadat de genua eraf was kwam er een bui met wind tot 30 knopen. Omdat die bui zich aankondigde met zwarte lucht hebben we een paar extra stootwillen geplaatst en extra lijnen. Dus niets aan de hand. Een half uur later zitten we weer buiten in de zon. Wel raar dat ik vandaag mijn laatste boottocht met de ARVID voor dit jaar heb gemaakt.
Vandaag heb ik ook muziek gehoord die ik al eerder gehoord heb op een plein in Porto. Toen kon ik het instrument niet plaatsen maar sinds vandaag weet ik dat het een hang was.
Enkele nummers heb ik inmiddels op de laptop gezet.

2 reacties:

glukje zei

Hoi hoi schipper

wij hadden op het weerbericht al zoiets gezien maar wisten niet of het jullie zou bereiken. Maar jullie tochtje is mooi doorgegaan van een paar druppels smelt je niet toch. Een hang is dat een muziekinstrument? En het begin voor de winter is gemaakt lees ik het lijkt mij ook raar om met zo weer de boot winterklaar te maken. En wanneer haal je hem nu weer op dan? Voor de bezoekers een goede twrug vlucht en wel thuis. En jullie vertrekken richting?
liefs ons

Peter zei

Hoi Martin en Bianca,

Heeft kokkie twee wat lekkers voor jullie gekookt vandaag?

Ja wat een toeval Martin, Hangmuziek, mooi he?

Ik ben al een aantal jaar betoverd door hang muziek. Ik kan het de hele dag horen en het is super muziek voor Yoga, Healing en massage. Als ik ooit zelf zo’ n prachtige muziek-ufo in m’n handen krijg . . . . voorlopig luister ik naar deze artiesten:

Hanguman (NL) https://hanguman.bandcamp.com/album/hang-in-there-2
Avi Adir (NL) www.cdbaby.com/cd/aviadir2
Daniel Waples (UK) www.hanginbalance.com
Davide Swarup (UK) http://music.davideswarup.com/album/music-for-hang
Danny Cudd (UK) https://hangmusic.com/

Avi Adir speelt ook andere instrumenten. Ik heb hem ontmoet op Yogafestivals en gebruik zijn muziek ook in mijn eigen lessen.

Op de links vind je hun complete CD’s, videos en kun je de muziek kopen. Veel van deze artiesten vragen geen vaste prijs voor hun muziek. Je mag zelf kiezen hoeveel je ervoor wil betalen. Als je hun namen op Youtube intoetst vind je veel live opgenomen materiaal.

Op de links hieronder leer je de makers van het instrument kennen:
www.hangblog.org
www.hang.ch
Een documentaire over het instrument en de makers: http://youtu.be/3n3JTASbNxA

en vandaag ontdekte ik de opvolger van de Hang, de Gubal. Door dezelfde mensen gemaakt en misschien wat mij betreft nog een mooier instrument.
https://www.youtube.com/watch?v=m1vtfsJhEto
https://www.youtube.com/watch?v=_XAlf1pFCEw
Het geluid van de Gubal hoor je pas goed op grote speakers of een goede headset want er zitten ook bastonen op. Dus ik heb mijn zinnen nu niet meer op een Hang gezet. Maar er maar een Gubal van!

Groetjes,
Peter
www.petervroemen.com

Een reactie posten