woensdag 10 september 2014

Het dilemma

We liggen in Leixoes en vanaf hier hebben we de navolgende havens.
1 Porto. Afstand ongeveer 5 zm heel duur van liggeld.
2 Rio de Aveiro. Afstand ongeveer 35 zm advies niet bij nacht binnenlopen en net voor hw naar binnen.
3 Figueira da Foz. Afstand ongeveer 65 zm advies niet bij nacht binnenlopen en met opkomend tij.
4 Nazare. Afstand ongeveer 100 zm kleine haven met mogelijk geen plaats.
5 Peniche. Afstand ongeveer 125 zm goed aan te lopen en altijd plaats. Er is een lange steiger waar 8 boten achterelkaar kunnen liggen en anders wordt het stapelen (boten naast elkaar vastleggen).
De eerste haven aanlopen heeft weinig zin gezien de afstand.
Op vrijdag is het hw na middernacht en valt de tweede aanloophaven af.
We gaan dan voor 3 gezien het jaargetijde nog net te doen want 20.30 is het echt donker.
We staan vroeg op om met het krieken van de dag te vertrekken maar zodra we buiten kijken zien we opkomende mist en tien minuten later begint de misthoorn te werken. De havenuitgang is niet meer te zien vanaf de ligplaats. Maar is nauwelijks 100 meter verder.
De dag erop weer mist. Dan laten de nieuwe weerberichten wat verontrustende berichten zien.
De komende 10 dagen wind uit het zuiden en vanaf woensdag heel veel wind uit het zuiden en een deining, met golven van 4 tot 5 meter, welke vanuit het noorden naar het zuiden zal uitbreiden. We zien dat zondag t/m dinsdag nog mooie dagen zijn met nagenoeg geen wind, en wat er staat komt uit het zuiden, alsmede een deining van 1 tot 2 meter.
Het is dus zondag vertrekken met een escape naar maandag en een nacht doorvaren of hier nog een week of langer moeten blijven liggen. Geen aantrekkelijke keus. We kiezen ervoor om dan toch maar een nacht door te varen. We zeilen een paar uur maar schieten met het maken van een groot rak niet veel op. Helaas dan op de motor verder. Op maandagochtend lopen we Peniche binnen. Als we goed en wel liggen komt de douane aan boord en na het invullen van de scheepsgegevens vraagt hij met een stalen gezicht: "hebt u huisdieren aan boord zoals een hond, leeuw of olifant, of hebt u meer dan 10.000 euro aan boord". Na een nee antwoord zijn we klaar en gaat hij naar de volgende boot. Nu is het naar Lissabon nog een stuk van 45 zm tot Cascais en dan nog 18 zm tot Lissabon. Twee dagtochten dus. We blijven een paar dagen liggen en verkennen het schiereiland. We zien schelle contrasten een nieuw gedeelte, een oud en armoedig ( kleine huizen, sommige zijn kleiner als onze garage) en een rijke nieuwe wijk met appartementen voor toeristen.
Vandaag woensdag de 10e veel zuidelijke wind en start van golfopbouw en voor morgen een golfhoogte van 3 tot 4 meter en wind tegen (zuid). Vandaag bij het busstation geweest en informatie ingewonnen over reistijden naar een, naar zeggen, dorpje in de buurt dat echt de moeite waard is om te bezichtigen. Dat gaan we dan morgen maar doen.
Zoals het er nu uitziet gaan we zondag mogelijk op weg maar Cascais. Als het weer in combinatie met de golfhoogte het toelaat gaan we zaterdag. Voor Leixoes wat onze haven hiervoor was is de golfhoogte bijgesteld naar 5 a 6 meter. We zijn op tijd afgezakt naar Peniche.
In de haven hebben we wel een beetje last van de deining maar de meeste deining wordt toch veroorzaakt door de boten die de toeristen naar de nabij gelegen eilandjes brengen en halen. Helaas is internet hier maar heel beperkt mogelijk voor ons als watersporters. Het voordeel met dit weer is dat er ook maar weinig nieuwe toen binnenkomen waardoor we niet hoeven te stapelen.

0 reacties:

Een reactie posten