zondag 14 september 2014

Kermisattractie en verstoppertje spelen

Vanmorgen zijn we toch vertrokken met heet eerste daglicht. Eerst de buurman wakker gemaakt. Een Fransman die vond dat wij toch wel erg vroeg vertrokken maar nu hij toch wakker was ook maar ging want dan hoefde hij geen havengeld te betalen. Gisteren kwam hij tegen tienen bij mij afmeren maar dat was op een wijze van ik vaar met mijn boeg op het midden van een boot af in de hoop dat het anker op de boeg contact maakt of de eigenaar van die boot houdt de boot op tijd af. Daarna werp ik een hoop touw en dan legt hij de boot wel goed. Ik zag het op tijd aankomen en kon op tijd reageren anders had ik er weer een schade bij. Maar goed om 7.00 uur vanmorgen vertrokken. Zodra we de haven uit waren een stukje gezeild maar na een paar uur moest toch de motor bijgezet worden. Je kon niet fatsoenlijk lopen aan boord en als je een poging deed werd je door een golf hardhandig op de bank geworpen. Op de kermis betaal je daar voor. Koffie inschenken was een act die ik nog niet beheers want er ging net zoveel naast als er in de beker ging. Gelukkig had ik mijn brood voordat ik vertrok al klaar gemaakt. Het venijn zit altijd in de staart want de laatste vijf mijl zat ik midden in een mijnenveld van vissersboeitjes. Een enkeling had een stokje met een vlaggetje of iets dergelijks eraan maar het merendeel bestond uit niet meer dan een plastic ring. Ik heb er ook nog gezien die met het hoge water alleen maar te zien waren in een golfdal omdat er niet genoeg lijn aan zat. Al geruime tijd vaar ik op met de TOFINO en blijven we de gehele dag in elkaars gezichtsveld varen. Vandaag heette dat verstoppertje spelen. Als we beide op de top van een golf voeren konden we elkaar zien. Als een van de twee in een golfdal zat, zag je niet meer dan een klein driehoekje zeil. Als we beide in een golfdal zaten zag je elkaar niet meer.
Nu heb ik de afgelopen drie maanden het zeilpak af en toe aangehad voor de koudere dagen en avonden dat we gevaren hebben maar niet voor regen. Vanmorgen ben ik met het zeilpak begonnen maar na tien minuten uitgedaan omdat de temperatuur gewoon aangenaam was. Moet je je voorstellen dat je kwart over zeven smorgens op zee aan het zeilen bent en dan in een korte broek en t shirt buiten zit. Om ongeveer 11 uur een trui aangedaan. Was niet direct nodig maar zo waren ook de armen beschermd tegen de zon en was het niet nodig om de bimini open te zetten. Laten we dan 10 minuten voordat we voor het havenkantoor afmeren toch een bui krijgen waar we flink nat van werden. Na een opfrisbeurt en iets te drinken was het noodzakelijk om in Cascais iets te gaan eten en de been te strekken. Laat nou net een lichtshow deze avond gehouden worden. Hierbij worden figuren op gevels van huizen geprojecteerd en wordt er met de gevel gespeeld. Alsof ramen open gaan en de gevel in elkaar valt.
Nu we in deze blog toch over een kermisattractie praten.
Als je langs het havenkantoor gaat kom je van een koude kermis thuis. Je krijgt dan wel aandacht van drie mensen achter de balie en een gratis fles wijn. Ik heb nog niet begrepen of de ligplaats danwel de wijn zo duur was. Het kan ook zijn dat ik nu een gedeelte van de haven heb gekocht en mede-eigenaar ben geworden.
Morgen verder naar de eindstop van de ARVID namelijk Lissabon.
We zijn net op tijd om de logees die morgen met het vliegtuig komen te ontvangen. Of ik ze kan ophalen weet ik nog niet.

2 reacties:

Henriƫtte zei

Zonde van de koffie!

glukje zei

Ik lees wel dat wij er geen kaas van gegeten hebben hoe het er allemaal aan toe gaat. Hopelijk zijn jullie op tijd voor de visite en als je ze nog op kunt halen zou het helemaal mooi zijn.
geniet van elkaar en mooie dagen samen wij zien het wel weer op de foto's. Liefs jezus

Een reactie posten