dinsdag 2 september 2014

Geluk

Ja dat mag je wel stellen. In 5 seconden van 5,6 kn terug naar 0,8 kn net of je een remparachute hebt uitgeworpen.
We waren al door menig zeiler gewaarschuwd de Portugese kust is verraderlijk. Het stik er van de vissersbootjes en daaraan ongeveer 5 meter touw met een bal, boei of fles. Soms ook niets dan een stuk touw en een tennisbal.
Met een deining van 2 meter zie je dat echt niet of te laat.
De meeste zijn voorzien van een vlaggetje maar helaas zijn er ook bij waarbij alleen een stokje van 10 cm boven de waterlijn uitsteekt en verder niets. Net of er een tak in het water drijft.
Gelukkig had ik de wind mee en was het niet nodig om de motor te starten waardoor er ook geen lijn in de schroef kan komen. Na ongeveer een minuut (die wel 10 minuten leek te duren) begint het schip weer op snelheid te komen en komt er achter het schip een stokje naar boven. Vermoedelijk is de lijn achter de bulb van de kiel blijven hangen en heeft even achter de kiel vastgezeten.
Voor deze kust moet je blijven uitkijken. Als je dan toch bij nacht wilt of moet varen doe het dan op de diepte lijn van 100 meter.
Vandaag zeilen we gemoedelijk weer een klein stukje zuidelijker naar Poava de Varzim.
De Portugese kust is toch veel anders dan de Spaanse. De Spaanse kust bestaat uit bergen en inhammen (Ria's). De Portugese kust is vlakker en als we A Ver O Mar voorbij komen lijkt het met zijn stranden en flats lijkt het even of we voor de Belgische kust aan het varen zijn maar dan met een andere temperatuur.
Het wordt wel steeds warmer. De bimini staat bijna dagelijks op.
Het begin hebben we even kunnen zeilen maar na twee uur valt de wind weg en varen nog geen knoop meer. Dan moet er toch maar diesel aan te pas komen.
De haven van Povoa de Varzim laat zich vanaf zee niet direct zien. Als je eenmaal de twee pieren kunt onderscheiden lijkt het alsof je het strand aan het opvaren bent. Pas als je er en stuk in bent zie je dat je af kunt buigen naar de haven. Ook in de haven moet je opletten met de diepte.
Het staat niet in de pilot maar voor het aanlopen wordt op kantoor aangegeven dat dat het beste is met 2 uur voor en 2 uur na hoog water. Van hieruit is een goede metro verbinding met Porto en of het vliegveld. Afstand ongeveer 30 km en dan te bedenken dat de haven van Porto 2 en een half keer zo duur is.

0 reacties:

Een reactie posten