zondag 31 augustus 2014

Portugal

Het is zover we hebben weer een land achter ons gelaten en zijn doorgezeild naar Viana Do Castelo te Portugal. Ons vlaggetje voor het gastland is dan nu ook gewijzigd. Hiermee is ook de Spaanse telefoon komen te vervallen.
Na een paar dagen voor anker te hebben gelegen in Baiona hebben we na ontvangst van nieuwe gribfiles besloten snel door te varen. Het was morgen vertrekken en zeilen of over een of twee dagen later vertrekken en met de motor varen. Aangezien we liever zeilen dan op de motor varen was de keuze snel gemaakt. Snel de. Omboog nog gepakt en om 20.30 wij nog naar de supermarkt voor inlopen voor de komende dagen. Deze bezigheid stond gepland voor de volgende dag maar die werd nu ingevuld met een zeiltochtje van 35 zm. Om 8 uur vertrokken en gezeild met een snelheid van tussen de 2.4 en 6 kn. In de middag aangekomen in Viana Do Castelo waar we ook de gasfles zouden moeten kunnen laten vullen. Nu heeft deze haven noet veel pasanten plaatsen en we kwamen met een groep van Nederlanders. Om ons toch te helpen aan een ligplaats konden we met een ankerlijn op de boeg met z'n allen aan een kleine steiger liggen. Achteraf een gezellige plek. Onmiddellijk na aankomst het gas geregeld en dat bleek te lukken. De volgende dag om 12 uur stond onze fles gevuld voor ons klaar. Als je dan in een haven ligt ben je nog niet klaar want dan begint je met de registratie bij de havenmeester daarna wordt de boot van het zout ontdaan. Watertanks gevuld. Dan zijn er ook altijd kleine klussen aan boord die gedaan moeten worden. De dag erop komt de was aan de beurt. Nu moesten we tien minuten lopen om van de ligplaats naar de wasmachine te komen en we hadden voor enkele machines was. Na elke nieuwe wasmachine naar de boot teruglopen om de was op te hangen. Als je dan klaar was kon je weer terug naar de wasmachine voor de volgende hoop was. Zo is je dag snel gevuld.
Hoe zuidelijker we komen hoe hoger de temperatuur oploopt. Nu we in Portugal zijn hebben we de klok een uur terug gezet en hebben we geen last meer van de siësta's. Hier leeft de stad tussen de middag dit in tegenstelling tot Spanje waar het tussen 14.00 en 17.00 uitgestorven is.
Met het in de haven liggen hebben we ook weer redelijk internet en zijn er nieuwe foto's op de site gezet.