maandag 27 april 2015

Foutje en schrikken

Als ik voor anker ga, stel ik het ankeralarm in met een afwijking van 0,02 zm. Als er een draaiende wind is zet ik het op 0,03 zm. Op deze manier blijf je allert op je ankerpositie. Het gebeurt wel vaker dat door het uitzwaaien van de boot het ankeralarm op 0,04 gezet moet worden om niet elke 10 minuten het alarm te horen. Maar zodra het stabiel blijkt te zijn of te worden gaat het onmiddellijk terug naar 0,02 of 0,03 afhankelijk van het weer.
Nu heb ik het ingesteld op 0,03 en ga dan met een gerust hart slapen.
Zo ook vandaag.
Vannacht werd ik opgeschrikt van het ankeralarm. Ik spring mijn bed uit en kijk op de gps.
Deze geeft aan dat ik 0,17 zm ben afgeweken van mijn anker positie. Onmiddellijk naar buiten en oriënteren, ik zie niets vreemds. Het lijkt allemaal goed en lig met een beperkte maan toch op de goede positie. Het zit me niet lekker en ik blijf 15 minuten buiten in de kuip de boot in de gaten houden. Als ik terug binnen kom zie ik op de gps dat de afwijking nog maar 0,02 is. Dan ga je nadenken wat is er fout gegaan. Er is maar een ding wat voor mij een verklaring kan geven en dat is dat de gps even een of meerdere satellieten heeft gemist en daardoor een afwijking heeft gesignaleerd. Gelukkig iets waardoor ik de rest van de nacht zonder zorgen gerust kan doorslapen.
Dit is de eerste keer dat me zoiets overkomt. Het alarm werkt gelukkig en dat is geruststellend.
Daar moet je immers op kunnen vertrouwen.

0 reacties:

Een reactie posten