dinsdag 8 juli 2014

Ankeren

We liggend al een paar dagen voor anker in Ria de Camarinas. Er is veel wind maar het anker ligt goed en de ankerwacht bewaakt dit alles. De ankerwacht is een gps positie die ingevoerd wordt in de gps. Aan de gps geef ik dan ook een cirkel om dat punt heen aan en de gps houdt precies bij of ik uit die cirkel kom. Als dat het geval is gaat er drie keer een lange piep door de boot en moet je dus gaan kijken of je goed ligt. Dat is gelukkig nog niet voorgekomen en dat geeft dan weer aan dat het anker goed ingegraven ligt.
Op een ankerplek moet je ook in je eigen energievoorziening kunnen voorzien. Met de twee kleine zonnepanelen en de windgenerator lukt dat de ene dag beter dan de andere maar gisterochtend zat ik aan de 84 0/0 en 36 uur later aan de 86 0/0. Er komt dus af en toe meer in dan er uitgaat. De motor een uurtje stroom laten opwekken is ook nog niet nodig geweest.
Vandaag was er veel regen voorspeld en veel wind. Van de regen hebben we niet veel last gehad. Het grootste gedeelte van de dag hebben we buiten gezeten. Vandaag zijn we met de bijboot even naar het dorp gevaren om inkopen te doen en te kijken waar we morgen het voetbal kunnen zien. Na dat tochtje toen het nog niet zo hard waaide de bijboot weer op dek gelegd. Blij dat ik dat niet meer met deze wind hoef te doen.
Zoals het er nu uitziet gaan we morgen in de haven liggen als er plaats is en zal ik proberen om nieuwe foto's op de site te zetten.
Vanmiddag is ook de Abel Tasman weer binnengelopen en ook gaan ankeren. Zullen morgen ook wel het voetballen willen zien.

0 reacties:

Een reactie posten