maandag 14 juli 2014

Kaap Finisterre gerond

We hebben enkele dagen in Camarinas gelegen en een moment afgewacht dat de wind niet al te veel was om Kaap Finisterre te ronden.
Op het moment van vertrek spoel ik nog een laatste keer het toilet door en merk dat alles vast loopt. Dan de kranen maar dicht en bij de volgende stop maar zien.
De voorspelling vandaag was een N tot NW en dan 10 tot 15 knopen. Dat was toch iets minder dan de 30 tot 40 knopen van de afgelopen dagen.
Helaas mocht het zo niet zijn. Om 10.00 uur vertrokken voor 25,7 zm met een wind variërende van 2 tot 4,5 knoop. Onder weg nog een weerbericht via de marifoon ontvangen dat ten zuiden van Finisterre een wind verwachting was van 30 kn. Op het moment dat we Finisterre gerond hebben loopt de wind iets op naar 8 a 10 kn. Voor die laatste 5 zm hebben we de zeilen niet meer gezet. We ankeren voor het strand van Sardineiro. Nadat we gecontroleerd hebben dat het anker goed ligt en de ankerwacht hebben ingesteld wakkert de wind aan tot 15 a 20 kn. Maakt voor ons niet zo veel meer uit want we liggen.
Alleen jammer dat we dit punt waar het over het algemeen toch waait met de motor hebben moeten doen.
Elke keer dat we de zee opgaan komen we op de tocht wel een paar keer dolfijnen tegen die onder de boot door zwemmen en naast de boot een duik komen nemen. Soms zit je midden in een school dolfijnen en zie je ze overal rond je boot een duik maken. Een foto ervan maken hebben we nog niet geprobeerd en zullen we binnenkort gaan doen.
Nadat we een kopje koffie gedronken hebben in de kuip met als uitzicht de Atlantische Oceaan komt het moment dat ik me toch over het toilet moet gaan buigen.
Nadat het toilet helemaal uit elkaar is geweest en weer in elkaar zit houd ik een prop zeewier over die het hele mechanisme blokkeerde.
Is dat ook een keer van binnen schoongemaakt.
Morgen blijven we hier lekker liggen en gaan we het dorpje verkennen.
Gisteren ben ik ook meer dan een uur bezig geweest om foto's op de site te krijgen maar het is me niet gelukt. Die houden jullie dus nog te goed.

Vandaag zijn we het dorpje gaan verkennen. Een supermarktje, een bakker en diverse kroegjes en restaurantjes. Een heel klein dorpje met veel steegjes ook hebben we kleine huisjes op palen gezien met een kruis op het dak. Aan de zijkant van deze huisjes zitten veel spleten. Als we goed internet hebben maar eens uitzoeken waarvoor ze dienen.
We zien ook maar weinig huizen met een tuin of het zijn gelijk vrijstaande woningen.
Het valt ons op dat op deze ankerplek niet zo in trek is want we liggen maar met drie boten en het ziet er niet naar uit dat daar verandering in komt. En dat terwijl dit toch een mooie en heel rustige ankerplek is. In de pilot staat dat er een ondiepe plek zit die niet door tonnen is aangegeven maar daar zijn we langsaf gevaren. We liggen bijen tegen het strand en hebben nog ruim 6 meter onder de boot.
We hebben de hele dag een dolfijn in de baai gehad maar op het einde van de middag heeft die toch de weg naar zee weer gevonden.
Als alles volgens plan gaat varen we dinsdag naar Muros in de Ria de Muros. In deze Ria zullen we daar ergens bezoek oppikken die dan even aan boord zullen verblijven.