donderdag 31 juli 2014

Ribeira, Vilagarcia, Escarabote

In Ribeira hebben we een nacht gelegen. Dit is een haven met veel kleine bootjes en feitelijk waren we te groot voor de ligplaatsen die ze hier hebben. Achterschip aan de steiger en met de punt op een ankerlijn. Gezien de wind, vang ik op deze plaats te veel wind gezien het achterschip en de buiskap. Een poging ondernomen om met de punt in de wind te gaan liggen maar net toen ik bijna goed lag haalde de havenmeester de ankerlijn vanaf de steiger omhoog met als gevolg een ankerlijn in de schroef. Met een stationair draaiende motor tegen de breakwatersteiger aan geen liggen. Twee uur later kwam er een duiker terug met een aantal leerlingen van zijn duikschool en na een gesprek in het Spaans met de havenmeester heeft hij de lijn uit de schroef gehaald. Pro deo. Komt daar vermoedelijk wel vaker voor als ik kijk wat er uit mijn schroef kwam. Omdat er veel wind voorspeld werd besloten om de dag erop door te varen naar Vilagarcia omdat hiervandaan heel goede trein en bus mogelijkheden zijn. Op de dag van vertrek de laatste inkopen gedaan in Ribeira en over een zeer grote markt gelopen. Tien mijl verderop de Ria in naar Vilagarcia. In eerste instantie een slechte ligplaats maar de dag erop toch een betere gekregen na gesprek met Carlos. Een van de havenmeesters die in Nederland gewerkt heeft en in de zomer zijn Nederlandse taal ophaalt. Hiervandaan is ook het bezoek weer naar luchthaven gegaan voor de terugkeer naar Nederland.
Op woensdag zijn we naar de overkant (ongeveer 7 zm) voor Escarabote voor het strand voor anker gegaan. Donderdag is Bianca met de kinderen naar het strand gegaan en ben ik met Patrick het dorp in geweest. Het strand is indrukwekkender dan het dorp. Een slager en een supermarkt(je) en dan heb je het wel gehad. Vanmiddag lagen we heerlijk in de zon en draaide de wind naar het zuid westen. Ne een half uurtje hadden we witte kopjes op het water staan. Nog eens tien minuten later zitten we in een zeer dichte mist en is het strand niet meer te zien. De windgenerator doet zijn werk goed en pompt weer wat ampères in de accu.
In de mist doemt een motorboot op die een zeilles boot naar de haven loodst.
In een van de vorige blogs heb ik aangegeven dat we rare huisjes in de tuinen zagen staan. Nu weten we wat het zijn. Het zijn droogdokken voor graan.
Regelmatig moeten we om grote eilanden van hout varen. Op deze houten eilanden is overdag veel bedrijvigheid door de plaatselijke vissers. Je moet deze eilanden zien als een blokrooster waar veel draden naar beneden aan hangen en waar schaaldieren aan komen te zitten. In de winkels is dan ook veel keuze in de soorten schaaldieren. Tussen de foto's die nog op de site gezet moeten worden zitten er ook van deze "viveros". Ook een van een schaalmodel dat wij door een winkelraam gefotografeerd hebben.